Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

torsdag 23 maj 2013

Sed i vardagen - Siv för hemmet och härden

Jag är medlem i en förening som heter Hedniska Nätverket Vitka.
De utkommer med en tidning fyra gånger per år. I nummer 4 år 2012 fanns en artikel om den romerska Gudinnan Vesta. Hon var hemmet och härdens Gudinna. Hon beskyddade hemmet och gav säkerhet, kärlek och rikedom.
I slutet på artikeln stod ett tips om att åkalla Henne vid hushållsarbete, särskilt vid arbeten som man tycker är tråkiga eller jobbiga.

Jag tyckte det lät väldigt intressant, särskilt nu när jag är hemma hela dagarna med min söta bäbis och en större del av hushållsarbetet hamnar på mig.
För mig är härdens Gudinnan här hos oss ingen mindre än Siv, så alltså så har jag börjat bjuda in Henne när jag ska sätta igång med större arbeten - som strykning, storstädning eller större matlagning.

Det hela känns väldigt bra, särskilt som jag känt att jag stått Siv väldigt nära.

Jag tar fram ett ljus och säger
Siv - jag ber om den noggrannhet och det tålamod som behövs för att skapa ett bra hem.  Låt frid och lugn vara i hemmet.
Så tänder jag ljuset och hälsar med ett
Hell Sivi Ditt namn välsignar jag hemmet och härden

Om jag hade ett större blockljus av något slag så skulle jag nog ha det tänt en under hela arbetet, men nu när jag har ett vanligt stearinljus och dessutom närsomhelst kan "tvingas" avbryta för att ta hand om barn så känns det säkrast att blåsa ut ljuset direkt.

/Linda på FrejasÖ


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar