Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 29 september 2014

Sensommarblot

Den 16:e augusti träffades jag och Olof för att hålla ett sensommarblot.
Vi ville träffas och trumma och prata - så då passade det bra att samtidigt hålla ett blot.

Vi gick upp till berget vid Murberget i Härnösand, samma plats där vi höll vårdagjämningsblot.


Olofs drömfångare hängdes upp för att smycka platsen.

Våra snygga trummor
Den till höger (sett från dig) är min nya trumma *stolt* - min Måntrumma.
Jag spände skinnet på den själv, under en dagskurs som hölls av en väninna från
Hedniska Nätverket Vitka.


Om ni kunde slita blicken från våra trummor ett ögonblick så skulle nu ha sett blotstenen som var mellan trummorna. Jag har zoomat in den här till er.
Vi hyllade Frej denna dag. Som synes :) Goda Gåvors Givare - Tack! Det röda är hallon, om ni undrar.
Under blotet så drack vi lagom i vatten och sjöng och trummade och pratade länge om hur vi i vår religion förhåller oss till andra religioner - likheter och skillnader.
En sak var vi rörande överens om, Olof och jag, och det var att vi uppskattar den demokratiska anda som råder inom Forn Sed.

/Linda på FrejasÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar