Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

tisdag 12 november 2019

Sed i vardagen - stöd av makter

Ibland faller jag, det gör vi alla. Några djupare andra inte värre än att det går att ta sig upp själv. Jag har tur och brukar aldrig drabbas av någon depression, bara mildare varianter av håglöshet och sorg. Jag har med tiden lärt mig känna igen symptomen på att jag är påväg nedåt och har börjat arbeta fram rutiner som underlättar för mig.
Jag tänkte dela med mig - inte som något råd för riktiga depressioner såklart, men sådant som får mig att vända eller stoppa min spiral nedåt.

Att vara ute i naturen -skogen, havet - är det första steget, det känner nog alla till av oavsett religion eller utan religion, så det tar jag inte upp. Att välja läsa bok istället för tv eller mobil är väl också ett allmänt tips, precis som att motionera och meditera.
Alla de råden kan absolut, för hedningar iallafall, vara andliga handlingar. Men det jag tänkte ta upp här de religiösa rutiner jag inför.

Jag ser till att ge mig tid för bön på morgonen och kvällen. Det är inga avancerade böner, utan hälsningar till morgonen och dagen, kvällen och natten. Jag säger högt vad jag är tacksam för och jag nämner de gudar som står mig närmast och de attribut hos dem som jag vill ska vara med mig under dagen.
På morgonen nämner jag också hur jag vill vara under dagen, hur jag vill bete mig (det är ofta tålmodig jag tar upp). Jag brukar avsluta med att ljuda runraden, och har jag tid så tänder jag ljus vid Frejs stalle och talar med honom.

Nu sist kände jag att det behövdes mer. Jag kände mig tom. Jag kände saknad av det kvinnliga, jag som över ett år helt koncentrerat mig på Frej.

Jag välkomnade då Skade - för hjälp att säga nej, Freja för kraften, Siv för orken och Frigg för att bara hålla om mig.
Jag satt vid ett ljus och bara var och kände hur de närmade sig mig igen (eller tvärtom - att jag närmade mig dem). De styrker mig och jag kommer fortsätta tala med dem och lära mig av dem. Jag är fortfarande trogen Frej såklart, men nu behöver jag annat stöd också.

Ta hand om er vänner!
Mörker råder nu, men snart - snart - återvänder ljuset och Solen.
Hell Sunna!

/Linda på FrejasÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar