Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

söndag 9 oktober 2011

Skördens betydelse

Vad betdyer skörden för en modern människa? För en person, i ett i-land, som inte har jordbruk, en sån som jag, Korpöga?

Årets skörd för mig bestod av vackra naturfoton. Och vackra naturupplevelser.

Jag har samlat in frön från sommarblommor för att så till våren.
Jag har tittat i trädgården och spridit perennernas fröer där jag vill ha dem.

Jag har letat efter svamp, men hittade ingen, däremot bär. Men fått kantareller av vänner.
Jag har fått tagit del av skörden på affären, genom att få möjligheten att köpa av den.

En skörd behöver inte vara att plocka rotfrukter och slå hö.

Vi kan skörda så mycket i våra liv. Jag har fått skörda av den vänskap som föddes i vårast.
Tänk på alla de gåvor vi får, hela tiden.
Skänk Tors moder, Jord, en gåva tillbaka.



Ljus och frid
Korpöga

tisdag 4 oktober 2011

Höstblotet

Höstdagjämningen inföll den 23:e september i år. Vi höll blotet dagen innan.

Torsdagen den 22:a september höll vi alltså höstblot och äppelfest.
Vi började med förberedelserna halv tre samma dag – med ett litet blotlag behövs inte så mycket förberedelser J Korpöga kom med buss och vi två åkte och hämtade min son från dagis och sedan en snabbis in på affären för att handla mat. Vi pratade och lagade mat och Olof kom över lagom till Gillet, som blev en middag innan själva blotet.

Vi plockade ihop allt vi skulle ha med oss, och åkte ut till fiskeläget på Sälsten.
Just när vi hade valt ut vår plats, så föll min lille son och slog i hakan så pass att vi åkte in till sjukhuset.

Ett stort tack till mina älskade blotkamrater som ställde upp så fint!
Jag höll sonen i knät och Olof körde och Korpöga följde med in till sköterskan. Blod, skrik, lim och plåster och sedan blev det bättre. Vi åkte hem igen och när sonen fått popcorn och godis var livet bra igen. Vi höll blotet i trädgården istället, det hade börjat mörknat och med tända ljus blev det riktigt stämningsfullt, mitt i 70-tals villaområdet J Sonen valde att gå in till popcorna istället för att delta på blotet, även om han var med i början.

Blotsfred lovades vid järnringen, dvärgarna i de fyra väderstrecken hälsades, blotgåvorna lades på en tallrik och vi sjöng trummade och pratade med Gudarna och Gudinnorna. Innan vi var klara började det regna allt mer (vilket du kan se på bilden nedan), och vi avslutade blotet med att tacka platsens rådare (som här var tomtarna) och ställa undan ”blotstallriken” in mot häcken för gudar och rådare att äta av.

Kvällen avslutades inne med popcorn och godis (det som fanns kvar) framför filmen Thor. Det blev många glada skratt och några teologiska diskussioner.

Trots en skakig början blev det ett riktigt bra blot, enkelt och hjärtligt – precis som vårt blotlag är.
Dagen efter soades gåvorna med några få valda ord.

/Linda på Frejas Ö

fredag 30 september 2011

Vacker sång på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=E7HjJ2IXfx8&feature=channel_video_title

Sången är så sorglig vilket känns så rätt när det handlar om den sista striden...

/Linda på FrejasÖ

ps. håller på att skriva en text om vårt höstblot! Det kommer snart!

tisdag 27 september 2011

Höstblot/äppelfest

I all hast lägger jag upp en enkel bild från vårat Höstblot den 22 september 2011


Våra gåvor till gudarna
Vi trotsade regnet och gick ut i mörkret och blotade

Ljus och frid
Korpöga

torsdag 22 september 2011

Höstblot

Vi håller Höstblot idag i Härnössand

Det kommer framtida inlägg om hur detta går och kanske bilder

Ljus och frid!
Korpöga

tisdag 20 september 2011

måndag 19 september 2011

Religion och stat?

En mycket läsvärd artikeln av Martin Domeij om religionsfrihet

http://www.newsmill.se/node/39520

Ljus och frid
- Korpöga

onsdag 14 september 2011

Fullmånen har passerat

Ännu en fullmåne har passerat
Jag, Korpöga, har varit bortrest men har nu kommit tillbaka till verkligheten

Finns gudarna överallt?
Frågan kom till mig på Azorerna

Jag bodde på Sao Miguel (St. Mikaels ö)
Jag bad och blotade till Ran om att få simma med hennes delfiner
Och få se hennes valar
Och det fick jag, men på vägen in till land igen tappade jag mitt guldörhänge i havet
Hon tog det hon krävde :)

Sen så fick jag uppleva ett vackert åskväder också, med en avslutande regnbåge och god lunch ;)
Det är inte för inte man skänker Tor en tanke
Det regnet var precis vad böndernas torkande grödor behövde

Jag tror på alla gudar och jag tror alla gudar finns överallt
Vi behöver inte åka nånstans för att få bättre kontakt med dem
Kontakten sker inom oss

Miguel eller Tyr?
Spelar det någon roll?
Varför bråka över olikheter?


Arcangel Sao Miguel utanför Rådhuset, Ponta Delgada

Nu kommer en vacker höst med nya blot, vackra träd och förhoppningsvis en skörd
För skörden fick jag provsmaka på Azorerna (främst ananas, banan och passionsfrukt)
Så, tillbaka till verligheten och grönsakssoppa

Stay tuned för information om höst/skördeblot

Ljus och frid!
Korpöga

fredag 22 juli 2011

Besök med HNV

Den 13:e augusti ordnar Hedniska Nätverket Vitka en resa till det omtalade Häxberget i Kramfors kommun. Frejas Blotlag är välkomna att delta.
HNV har planerat att lägga blommor vid minnesstenen och om andan faller på, göra en mindre ceremoni.

Lite information om vad som hände på Häxberget kan ni läsa på följande länk
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocesserna_i_Tors%C3%A5ker

/Linda på FrejasÖ