Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 30 maj 2011

Vad betyder Forn Sed?

Jag kan bara beskriva vad det betyder för mig, hur jag tolkar det uttrycket.
Forn Sed – den gamla seden, hur människor uppträde förr i tiden - deras traditioner, deras vanor, deras tro, deras sedvänja.

Kan jag idag leva enligt en gammal sed?
Självklart ja, - 
OM vi tar i betänkande att seden aldrig har varit statiskt. Den har alltid ändrats, från tid till tid  - från plats till plats. Vissa grunder i seden var densamma, och är fortfarande kvar. Andra sedvänjor har försvunnit och nya har lagts till.

Grunden till Seden är erkännandet av naturens kraft och de makter som finns överallt omkring oss. Det är att fira livets skiftningar och årshjulets gång. Det är att visa respekt för krafterna och makterna.

Ingen kan idag säga exakt hur våra anmödrars sed var under ett visst årtal. Ingen kan veta vilka berättelser de tyckte var viktiga, vilka högtider de firade, vilka makter de tyckte stod dem närmast. 

Hur såg seden ut under bronsåldern? Hur såg den ut under vikingatiden? Hur såg den ut under medeltiden? Hur såg den ut under 1800-talet?
Alla de tiderna hade olika religioner - olika gudomar, vilket självklart påverkade hur människor levde sina liv och utövade sin sed.

Spelar det någon roll exakt HUR våra anmödrar utövade sin sed?
Vilken av alla våra förlevande ska vi i så fall välja ut och säga att ”just denna person utövade den rena seden”?
Vilken plats ska vi säga att ”just på denna plats utövades den sanna seden”?
Vilka omständigheter ska vi välja ut och säga ”under dessa omständigheter utövades den äkta seden”?

För att jag ska kunna utöva den Forna Seden så behöver den vara anpassad till mig, alltså till de omständigheter jag lever i och till det landskap jag lever i. Den behöver vara anpassad till min nutid, precis som den under mina anmödrars tid var anpassad till deras nutid.

Inom Samfundet Forn Sed Sverige talas det om gemensam sed och egen sed.
Den gemensamma seden är grunden, det som vi alla medlemmar kan ställa oss bakom. Den egna seden är det som jag tycker är viktigt för mig, alltså tro och sedvänjor som jag har utöver den gemensamma seden.

Det som fick mig att efter flera års trevande äntligen gå med i Samfundet, var just detta – att Samfundet inte exkluderar utan inkluderar. Att polyteismen verkligen får vara den mångfald som den är – inte bara en mångfald av gudomar utan också mångfalden av sedvänjor. Jag måste inte skala bort något av min tro, jag är välkommen som jag är.

Och nu, när jag är medlem i Frejas Blotlag, så är jag säker på att min sed kommer att ändras! Jag kommer att bli inspirerad av mina blotlagskamrater, jag kommer att lära mig nytt och jag kommer ifrågasätta min gamla kunskap, behålla det jag tycker känns riktigt och omvärdera det som inte längre fungerar för mig. Jag kommer att utvecklas, och min sed med mig.

Så välkommen wiccaner och druider, välkommen häxor och shamaner! Låt oss tala, jag lyssnar…

Linda på FrejasÖ

5 kommentarer:

  1. Kanske finns det en vinst i det inkluderande synsättet. Jag har alltid sagt att det kommer att växa fram helt olika skolor och riktningr inom Asatron, den Nordiska Hedendomen eller den Forna Seden så småningom. Själv fortsätter jag att säga just Hedendom och Asatro, men inte Forn Sed, som bekant, just därför att termen för det första är alldeles för vid, och för det andra därför att väldigt få människor utanför en ytterst begränsad krets egentligen känner till uttrycket alls. Jag vill heller inte tala till "de redan frälsta" eller bara till en liten gemenskap av folk som bor i närheten eller finns på ett och samma ställe på kartan, utan hålla mig just allmängiltig, till och med utanför wiccanernas rätt snäva tankekrets - samt alla nyandliga riktningar överhuvudtaget... För övrigt är jag väl knappast nyandlig heller, utan bara "andlig"

    SvaraRadera
  2. Men om du inte gillar "snävhet" och gillar det allmängiltiga, varför gillar du då inte Forn Seds inkludering?

    Vi är ju asatroende fast vi säger Forn Sed, vi är inte wiccaner, new age:are eller nått annat, vi välkomnar dem i vår gemenskap men det betyder inte att jag är det. Jag (vi?) är asatroende annars skulle vi väl inte ha ett bloglag? Vi är sedare, vi är andliga i den bemärkningen att vi är jordbundna varelser som når det andliga och gudomliga, och inte astralkroppar utan markkontakt. Jag förstår inte detta påhopp mot forn sed... bara för att vi använder olika ord. Ska vi kriga när vi står på samma sida?

    Det du skriver är tvetydigt, och inte något jag tror vi direkt tar till oss och bryr oss om just p.g.a. dess tvetydighet. Du brukar ha tydliga resonemang, men nu hänger jag inte med.

    - undrar Korpöga

    SvaraRadera
  3. Nja, krigar man egentligen alls, om man använder ord, eller talar om de ord man använder ?

    Verkligt krig är väl värre än så.

    Önskar bara att Asatron och Hedendomen tilltar, och att jag - tvetydig eller ej - kan hjälpa den på dess väg. Kanske gror den allra bäst ur motsatser ?

    SvaraRadera
  4. "Verbala krig" eller "skriftliga krig" finns, tro mig. Jag står i korselden i ett speciellt sådant vad det gäller marina däggdjurs rättigheter till frihet. Verkliga, fysiska krig, ja, de är nog så mycket värre så ord inte räcker till.

    Hjälp oss gärna, men med resonemanget ovan kommer vi ingen vart. Den diskussionen har jag läst för ofta och leder varken till det bättre lr sämre. Jag tror våra åsikter står klara där.

    -Korpöga

    SvaraRadera
  5. Stämmer - lovar alltså att inte ta upp just diskussionen om namn igen - men måste bara kommentera, att det var roligt att se ditt engagemang för de marina däggdjuren. Själv har jag varit mycket engagerad i IFAW och sälfrågor, vilket är ett hett ämne i bla. Kanada. Men våra knubbsälar, vikare och gråsälar i svenska vatten är som Freja mycket fredliga av sig, för det mesta

    (just Freja lär ju vara kärlekens gudinna, men också krigets, så det ena utesluter tydligen inte det andra, skulle jag tro... :)

    Frid o Fröjd, alias Tannhäuser

    SvaraRadera