Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

lördag 4 februari 2012

Disa

För mig representerar Disahögtiden en kamp mellan vinter och vår,
jämfört med Julen som är kampen mellan ljuset och mörkret.
Dagen har nu blivit ljusare, men vintern är kvar, lika stark och till och med ännu kallare än förut.
Att fira Disa är att att be om livets återkomst.
Jag låter min längtan  efter våren och värmen symboliseras av en förhandling mellan Freja och Skade.


Freja höga vårafru
Vandrar mot nord
Freja höga vårafru
Väg dina ord

Hon söker vilda Skade
Tursamö
Hon söker vilda Skade
Is och snö

Alla Diser samlas här
Ting hålles nu
Alla Diser samlas här
Med Freja vår Fru

De träffas så på Hovet
Talar i Var
De träffas så på Hovet
Vinter är kvar

Freja talar nu om vår
Skade hon ler
Freja talar nu om vår
Kyla hon ger

Freja visar då på sol
Skade hon ser
Freja visar då på sol
Snö ännu mer

Freja talar nu om liv
Skade hon tänker
Freja talar nu om liv
Bågen hon sänker

Skade vinterdrottning
Härskar så än
Skade vinterdrottning
Frejas vän

Mäktiga Skade
Skidar mot nord
Mäktiga Freja
Väl valda ord

/Linda på FrejasÖ

tisdag 24 januari 2012

Disa

Disablot planeras
Hör av dig om du är intresserad!!



/Korpöga

torsdag 22 december 2011

Väntljusstaken Kenrunan

Vi tänder det sjätte ljuset i vänt
och låter det i kenrunans tecken brinna
Ett ljus som åter i mörkret är tänt
må det om julens hopp åminna

söndag 18 december 2011

Julsång

Försökte sjunga några verser av denna under julblotet - men kom bara ihåg den med Tor
:)
Men här kommer så alla verserna!
Jag skrev den för några år sedan.
Fri för alla att använda.
Kanske kan vi göra inspelning med melodin och lägga upp... ska höra med Korpöga
hon är experten på sånt!


Här är kalla vintern nu
'lång är natten, kort är dan'
vi väntar så vår ljusa Fru
'lång är natten, kort är dan'
Vi ärar Henne med att tända ljusen,
vi gläder Henne med att baka bröden
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Völvor tre mot gården går
'lång är ..'
De allas öden här nu spår
'lång är...'
Vi ärar dem med att berätta sagor
Vi gläder dem med att koka gröten
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Freja runt om landet går
"lång är.."
Vi tänder ljus uti vårt hår
"lång är..."
Vi ärar Henne med att sitta vaka
Vi gläder Henne med att dricka julen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Tor den starke stiger in
'lång..'
I handen bär han Mjölner sin
'lång..'
Vi ärar honom med att minnas bocken
vi gläder honom med att dela klappar
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Sköne Frej inträder nu
'lång..'
Han skänker äring till vår Fru
'lång..'
Vi ärar honom med att minnas galten
vi gläder honom med att dansa ringen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Den vise Oden häråt gå
'lång..'
Med Hugin, Munin korpar två
'lång..'
Vi ärar honom med att samla släkten
vi gläder honom med att hänga havren
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Den gråe tomten på vår gård
'lång..'
han är snäll, men rättvist hård
'lång..'
Vi ärar honom med att sköta gården
Vi gläder honom att ställa gröten
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Årets hjul det har nu vänt
'lång..'
Sunnas eld är åter tänt
'lång..'
Vi ärar Henne med att sjunga sånger
Vi glädjer Henne med att fira julen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

torsdag 15 december 2011

Väntljusstaken Reiðrunan

Vi tänder det femte ljuset i vänt
och låter det i reiðrunans tecken brinna
I längtan till det som en dag skall ha återvänt
må det om resan mot mål åminna

måndag 12 december 2011

Bilder från Julblotet

Här kommer lite bilder från vårt underbara Julblot, Midvinterblot och Fullmåne
Vi firade lite tidigt, och vi valde den 10 dec för det passade oss och det var fullmåne

Vi firade vid ett stormade hav

Vackra mönster i sanden

Djur deltar alltid på våra blot, denna gång en groda
Vi har haft hare, myrinvasion och svanar tidigare

Korpöga går LITE för nära!
Allt för en bra bild...

Korpöga hittar en bäck att leka i :P
medan de andra var duktiga och gjorde upp eld :)


Vi blotar

Efter blotet besökte vi några gamla gravar
innan Gillet, som ni ser hade snön regnat bort


Och på söndag for vi på marknad :)
och vi fick se Sunna lysa



Vi har alltid nederbörd på våra blot,
vi blir besökta av djur,
och vi har alltid så himla roligt!

Vi hittar på så mycket och är så spontana
vilket gör varje blot väldigt speciellt :)

Ljus och frid
Korpöga

torsdag 8 december 2011

Väntljusstaken Assrunan

Vi tänder det fjärde ljuset i vänt
och låter det i assrunans tecken brinna
I vördnad till guden som solen tänt
må det om regins makt åminna

onsdag 7 december 2011

Julblot

Välkommen att delta på vårt första Julblot!

Lördag den 10 december
Härnösand

Vi träffas innan lunch, äter tillsammans och går sedan ut i den vackra snön!
Vi håller till vid havet, antagligen Smitingen.
Vi tänder en eld och håller vårt blot och ser midvintersolen gå ned....
På blotet kallar vi in Oden och Sunna, Skade och Hel.

Väl hemma hos mig igen lagar vi gemensam mat till gillet som hålls på eftermiddagen.

På kvällen blir det film och gott och massor av prat av den andliga sorten!

/Linda på FrejasÖ

torsdag 1 december 2011

Väntljusstaken þursrunan

Vi tänder det tredje ljuset i vänt
och låter det i þursrunans tecken brinna
När vinterns förödande krafter vi känt
må det om vårens återkomst åminna