Nu firar vi ett år med Frejas Blotlag
Ett år av underbar vänskap, lärdom och visdom
Skratt och mera skratt!
Hell Freja och hennes katter!
Välkomna till Frejas Blotlag
Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.
Äring och frid!
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.
Äring och frid!
måndag 23 april 2012
lördag 7 april 2012
Vårens blot
Vårens blot blir den 28 april i Härnösand,
det blir en ihopslagning av Vårblot och Majblot eftersom vi inte haft tid
Vi välkomnar alla som vill delta :)
Ljus och Frid
Korpöga
det blir en ihopslagning av Vårblot och Majblot eftersom vi inte haft tid
Vi välkomnar alla som vill delta :)
Ljus och Frid
Korpöga
fredag 6 april 2012
Äggmåne
Äggmånen passerar,
och Frejas blotlag vill önska alla läsare
Glad Äggmåne, Glad Påsk, Glad Ostara eller vad ni kan tänkas fira :)
och Frejas blotlag vill önska alla läsare
Glad Äggmåne, Glad Påsk, Glad Ostara eller vad ni kan tänkas fira :)
söndag 1 april 2012
Uppdatering
Frejas Blotlag har än inte haft tid att ha gemensamt Vårblot eller Segerblot i mars,
p.g.a. att vi varit så upptagna
Men bara för att vi inte blotat gemensamt betyder det inte att vi inte blotat privat
Och nu försvinner vår vinter-design och våren ska få komma hit,
trots att snön ligger vit ute
Ljus och frid!
Korpöga
p.g.a. att vi varit så upptagna
Men bara för att vi inte blotat gemensamt betyder det inte att vi inte blotat privat
Och nu försvinner vår vinter-design och våren ska få komma hit,
trots att snön ligger vit ute
Gerds livskraft kämpar sig igenom Skades mjuka grepp av snö
Ljus och frid!
Korpöga
tisdag 20 mars 2012
Vårdagjämning
Idag är det vårdagjämning :)
Frejas Blotlag önskar alla en underbar Vår
Frejas Blotlag önskar alla en underbar Vår
tisdag 14 februari 2012
Blot för hjärtat och kärleken
Idag är det Alla Hjärtans Dag,
och det kanske passar sig att just blota för kärleken idag,
för våra starka och friska hjärtan,
för de skadade, sårade och sjuka hjärtan också, för deras hälsas skull
Må de bli hela igen! <3
Jag fick läsa en sådan bra sak idag (på FB av alla ställen)
om hur kärleken och alla hjärtans dag är för att fira och uppskatta de nära och kära
och inte bara "My Valentine"
Idag är ett utmärkt tillfälle att visa extra kärlek och uppskattning
till familjen, till vänner, men även till internet bekanta
Och fira elden, hjärtat, kärleken och sexualiteten, libido, lusten och ödmjukheten
Så, idag önskar Frejas blotlag: en underbar Alla Hjärtans Dag till er där ute
Asatroende eller inte, kärlek <3 till er :)
Ljus och frid!
/Korpöga
och det kanske passar sig att just blota för kärleken idag,
för våra starka och friska hjärtan,
för de skadade, sårade och sjuka hjärtan också, för deras hälsas skull
Må de bli hela igen! <3
Jag fick läsa en sådan bra sak idag (på FB av alla ställen)
om hur kärleken och alla hjärtans dag är för att fira och uppskatta de nära och kära
och inte bara "My Valentine"
Idag är ett utmärkt tillfälle att visa extra kärlek och uppskattning
till familjen, till vänner, men även till internet bekanta
Och fira elden, hjärtat, kärleken och sexualiteten, libido, lusten och ödmjukheten
Så, idag önskar Frejas blotlag: en underbar Alla Hjärtans Dag till er där ute
Asatroende eller inte, kärlek <3 till er :)
Ljus och frid!
/Korpöga
söndag 12 februari 2012
Bilder från Disablotet
Här kommer några bilder ifrån vårt Disablot igår
Jag, Korpöga, på väg söderut
Spåret efter en skata eller kråka på Lindas tomt, på väg mot blotet
Väl uppe där vi ska blota :)
och vi brukar ju alltid ha djurbesök också,
denna gång sågs ett rådjur och när vi väl kom upp hit så gal en tupp,
och sen bräkte en skock får under hela blotet :)
Spanar ut över Frejs mark
Blot pågår
Och, vi brukar ju alltid ha nederbörd på våra blot,
men inte detta, men när jag kom hem snöade det för fullt
och ag kunde inte låta bli att stoppa kameran i snön :P
Ljus och frid,
önskar Korpöga
lördag 4 februari 2012
Disa
För mig representerar Disahögtiden en kamp mellan vinter och vår,
jämfört med Julen som är kampen mellan ljuset och mörkret.
Dagen har nu blivit ljusare, men vintern är kvar, lika stark och till och med ännu kallare än förut.
Att fira Disa är att att be om livets återkomst.
Jag låter min längtan efter våren och värmen symboliseras av en förhandling mellan Freja och Skade.
Freja höga vårafru
Vandrar mot nord
Freja höga vårafru
Väg dina ord
Hon söker vilda Skade
Tursamö
Hon söker vilda Skade
Is och snö
Alla Diser samlas här
Ting hålles nu
Alla Diser samlas här
Med Freja vår Fru
De träffas så på Hovet
Talar i Var
De träffas så på Hovet
Vinter är kvar
Freja talar nu om vår
Skade hon ler
Freja talar nu om vår
Kyla hon ger
Freja visar då på sol
Skade hon ser
Freja visar då på sol
Snö ännu mer
Freja talar nu om liv
Skade hon tänker
Freja talar nu om liv
Bågen hon sänker
Skade vinterdrottning
Härskar så än
Skade vinterdrottning
Frejas vän
Mäktiga Skade
Skidar mot nord
Mäktiga Freja
Väl valda ord
/Linda på FrejasÖ
jämfört med Julen som är kampen mellan ljuset och mörkret.
Dagen har nu blivit ljusare, men vintern är kvar, lika stark och till och med ännu kallare än förut.
Att fira Disa är att att be om livets återkomst.
Jag låter min längtan efter våren och värmen symboliseras av en förhandling mellan Freja och Skade.
Freja höga vårafru
Vandrar mot nord
Freja höga vårafru
Väg dina ord
Hon söker vilda Skade
Tursamö
Hon söker vilda Skade
Is och snö
Alla Diser samlas här
Ting hålles nu
Alla Diser samlas här
Med Freja vår Fru
De träffas så på Hovet
Talar i Var
De träffas så på Hovet
Vinter är kvar
Freja talar nu om vår
Skade hon ler
Freja talar nu om vår
Kyla hon ger
Freja visar då på sol
Skade hon ser
Freja visar då på sol
Snö ännu mer
Freja talar nu om liv
Skade hon tänker
Freja talar nu om liv
Bågen hon sänker
Skade vinterdrottning
Härskar så än
Skade vinterdrottning
Frejas vän
Mäktiga Skade
Skidar mot nord
Mäktiga Freja
Väl valda ord
/Linda på FrejasÖ
tisdag 24 januari 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)