Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

torsdag 16 januari 2014

Julblotet 2013

Julen firar vi för att solen äntligen börjar återvända efter en lång mörk höst och vinter. Denna vinter var extra mörk för vi har inte fått någon snö alls.



Den 14 december firade vårt Blotlag Jul. Vi höll till i skogen utanför Sälsten i Härnösand.
På grund av thursarnas framfart och träden som stormen deras fällde, så kunde bara två medlemmar delta.









Det finns flera myter och berättelser som kan förknippas med Julen.

En myt handlar om att Sunnas dotter Sol föds och bestiger sin moders vagn efter Ragnarök då Sunna blev fångad och dödad av vargen som jagade Henne. Då firar vi Solbarnet, fortfarande liten men levande och kommer att växa sig stark.

En annan myt är en variant av Baldersmyten, då Balder i sin ungdom äter giftiga bär av misteln, vandrar Hels väg och sitter hos Henne, men blir urgråten av alla varelser i världen och alltså får återvända till livet. Då firar vi att Balder, Ljusguden, som återvänder från döden, fortfarande svag efter sin sjukdomstid men levande och kommer med tiden bli stark och sprida sitt ljus över världen igen.

En tredje myt handlar om Oden som rider runt om i landskapet, samtalar med döda och samlar kunskap. Då firar vi Julnir, Oden som Julmannen, och hyllar hans sökande efter kunskap.




Vi tände en eld i ett vindskydd, samtalade om vad gudarna betyder för oss, läste några strofer ur Havamal och höll blotet.
Vi avslutade med ett gille med enkel julmat hemma hos mig.
Mysigt :)

/Linda på FrejasÖ





uppdaterat 3 februari 2014- lägger upp bilder från blotet.




söndag 24 november 2013

Julväntan - sed i vardagen


Torsdag den 14:e november var det sex torsdagar kvar innan jul. Då tänder många fornsedare sin väntljusstake.
Ljustaken har sex ljus och är markerade med de sex första runorna i futharken. Ett ljus tänds varje torsdag tills alla sex lyser och det är jul!
Julen firas såklart vid vintersolståndet.

Idag gick jag och sonen in i skogen för att samla fönsterlav och annat vackert för att pynta vår väntljusstake med. Det blev en härlig promenad med lek bland klippor och is medan årets första snö föll.  Jag passade på att lära honom se skillnaden mellan några vanliga lavarter medan vi sökte, och försökte också lära honom lite skogsvett, som att be om lov och tacka, samt aldrig plocka slut på något av skogens gåvor på ett ställe.

På vägen hem klättrade sonen upp på en klippa och ropade förtjust:
- Titta mamma, algiz!
Han hade funnit en kvist som liknade runan algiz, vi plockade med den för att ställa i mitten på ljusstaken. Skydd för hus och hem behövs alltid, särskilt nu i ljuständartider.

Väl hemma igen pyntade vi ljusstaken samtidigt som hans lillebror försökte äta av laven - som mamma måste man ha många snabba händer :)

Så här ser den ut i år:



Glad väntan på solens återkomst!
Passa på att skåda inåt och andas ut nu när mörkret lägger sig tätare för varje dag...

/Linda på FrejasÖ


söndag 27 oktober 2013

Alvablot

Alvablot 2013

Igår, den 26:e oktober firade Frejas Blotlag Alvablot.

Alvablot firar vi för att hedra våra förfäder och anmödrar. Vi firar naturen som går in i vintervilan och mörkertid. Vi firar Frej - Alven själv.


Vi höll återigen till i Gene Fornby lite söder om Örnsköldsvik. Vi höll till inomhus i det rekonstruerade långhuset från järnåldern. Det hela kändes så bra och rätt att vi genast ville ha den platsen som vårt huvudblotplats!  


Olof på det vackra hövdingasätet

Bettan, Olof och jag  blotade, sjöng, trummade, höll ett minigille och pratade om framtida blot och möten som har skett under året.

Detta blot skilde sig mot andra genom att två sexåringar och en bäbis var med. Det gick så klart bra, men blotet blev friare än i vanliga fall, med mer samtal och möjligheten för barnen att springa runt i långhuset och ut i naturen när de ville .

Blotgåvor framför härden - chokladbollen var från barnen, de var sugna men förstod att det som är givet till gudarna får inte röras. Vi hade fler chokladbollar att äta för oss människor efteråt :)

Vi drack lagom i vatten ur blotlagets glas, och under gillet drack vi must ur äkta horn.
Efter vi ätit gick vi ut till stranden för att sända offergåvorna till gudarna. I vattnet såg vi sex svanar,  i dimman och mörkret såg ut som flytande ljuspunkter.

I röken från det brinnande nävret som innehöll blotgåvorna sände vi böner till gudarna.
Min bön rörde sig om att Gudinnemuseet Kvinnominne i Näsåker ska ha möjlighet att få vara kvar i samma hus och hålla öppet som ett traditionellt museum.

På vägen hem såg vi en räv som skuttade ut i vägrenen.
svanar och räv - vad vill de säga oss?

/Linda på FrejasÖ

Höstblot i förkylningstider

Pågrund av otroligt segdragna sommarförkylningar firades höstdagjämningen på olika håll i år.
Jag gjorde ett litet blot hemmavid och Bettan tog sig ut till Gene Fornby och trummade för krafterna.
Mer om hennes blot kommer sen!
/Linda på FrejasÖ

fredag 13 september 2013

Höstblot 2013

Frejas Blotlag vill härmed välkomna alla hedningar till årets höstblot!

Lördag den 21:a september samlas vi klockan tio utanför Gene Fornby (söder om Örnsköldsvik i Västernorrland) . Vi kommer att få tillgång till själva området och blotet hålls där.

Höstdagjämningen infaller bara några dagar tidigare - natt och dag är återigen lika långa, solen går upp i öster och ned i väster. Jämvikt råder. Sunna börjar dra sig tillbaka, ljuset ersätts sakta av mörker, aktivitet ersätts av vila, samtal ersätts av tystnad och inåtseende. Jorden kan sakta andas ut...

Höstblotet hålls för att tacka makterna för årets skörd oavsett om det är äppelskörden, kornskörden, samlandet i skogen oeller jakten.

Ta med något lämpligt att blota (frukter, en sång, en saga, nötter, rökelse).

Under blotet hålls också gille, så ta med något att äta så delar vi broderligt och systerligt.

Ta med kläder efter väder, sittunderlag, trumma eller annat instrument.
Ingen anmälan behövs.

Fundera ut vilka gudar/gudinnor du vill vända dig till i detta blot, och känn efter vad du vill tacka för och ge till dem.

 
Blotet anordnas genom Samfundet Forn Sed Sverige, och vi vill påminna om att "samfundet är öppet för alla som har en humanistisk och demokratisk livssyn och som erkänner alla människors lika värde oavsett kön, ursprung eller sexuell läggning. Samfundet och dess medlemmar ska också stå för religiös tolerans och religionsfrihet i det mångkulturella samhället."

Lite information om Gene Fornby
http://www.ornskoldsvik.se/upplevaochgora/ornskoldsviksmuseumochkonsthall/genesmonsfriluftsmuseum.4.3ef2cb051386e42ae534c0.html

(klickar du på länken så lämnar du bloggen)

Karta till ungefärligt läge hittar du på länken nedan - men följ hellre skyltningen än kartan :)

http://www.hitta.se/karta?ref=start#var=genesmon%20110&from=1&pageCount=20&level=1&sm=6&rlm=1&center=7018658.6667022705:1645551.3333435058&type=map&zl=8&bounds=7017568:1643656,7019376:1647212

(klickar du på länken så lämnar du bloggen)

Vi ses där!
Fred och äring

Linda på FrejasÖ

måndag 8 juli 2013

TV om norska asatroende

Tips från Samfundet Forn Sed Sverige

En norsk tv-visning om asatro.

http://www.nrk.no/skole/klippdetalj?topic=nrk%3Aklipp%2F337048



Midsommarblotet 2013

Å vilket blot!

Lördag den 29:e juni tog jag med hela familjen i bilen och åkte mot Fort Kodiak.
Väl framme gick maken och äldste sonen till vilda västern byn direkt, medan jag satte bäbisen i bärsjalen och gick ned till den lilla tjärnen.

Där väntade redan blotets andra två deltagare, Bettan och Marie från Örnsköldsvik.
De hade redan känt in platsen och valt ut en plats nära vattnet, där kraften från det höga berget mötte den mildare svalare kraften från tjärnen.




Vi skapade cirkeln för blotet genom att hälsa dvärgarna och gudarna i väderstrecken,
eftersom detta blot skedde vid Midsommar så vände vi oss mot söder först.
 
Vi vänder oss mot dvärgen Södres hemvist
mot söder, mot eld, värme och skapande
vi vänder oss mot ljuset
och möter Tor och Siv
 
Vi vänder oss mot dvärgen Västres hemvist
mot väster, mot vatten, vind och månsken
vi vänder oss mot Natten
och möter Nanna och Måne
 
Vi vänder oss mot dvärgen Nordres hemvist
mot nord, mot jord, kyla och undervärld
vi vänder oss mot fjällen
och möter Skade och Ull
 
Vi vänder oss mot dvärgen Östres hemvist
mot öster, mot ursprung, nybörjan och soluppgång
Vi vänder oss mot havet
och möter Nord och Ran
 
Vi vänder oss mot nedan
mot kaos och ordning
mot turser och dvärgar
mot liv och död
och möter Freja och Oden
 
Vi vänder oss mot ovan
mot vintergata och norrsken
mot aser och vaner
mot natt och dag
och möter Sunna och Balder.

Sedan hälsade vi platsens rådare med sången "Åkallan" av Eta Christensen.
Underbart vilken kraft vi fick upp!
Till nästa gång kommer vi kunna sången flytande, men fnissningarna som stakningarna lockade fram nu var bara förlösande och gav nödvändig jordning till blotet.

Blotet fortsatte med att vi lade våra gåvor på en duk mitt i cirkeln, vi delade på solbrödet som bakats till gudarna, så både gudarna och vi fick äta, vi drack lagom i vatten, en av deltagarna avlade ett heligt löfte om förändring i sitt liv, en skallra fick kraft från blotet och invigdes i vatten från tjärnen.

Vi tog den heliga blotsfriden i akt att diskutera andliga frågor, livsfrågor och vägval. Det här var det första blotet där alla deltagarna var kvinnor, och vi kände oss trygga att prata i kvinnocirkeln och genom de andras frågor fick vi svar på våra egna.
(Ja, bäbisen är ju en pojkbäbis, men han sov mest hela tiden)

Blotet avslutades, bröd och vatten bars med till vattnet för Gudarna, och vi åt tillsammans vid tjärnen. Sedan bar det av upp till Fortet och efter några timmar avslutade vi dagen med att grilla korv tillsammans där.

Tack alla krafter för en bra dag med familj och vänner!

Midsommarblotet hemmavid
utförde jag på själva natten på sommarsolståndet.
Det var enkelt och mysigt. Jag lade ut en tallrik med jordgubbstårta, doftande sommarblommor och rabarbersaft åt gårdens tomtar och bad dem om fortsatt beskydd.



/Linda på FrejasÖ







onsdag 26 juni 2013

Ingen e-post

Under sommaren har vi ingen möjlighet att titta till den e-post som är knuten till bloggen.
Förhoppningvis kan vi göra det till hösten, beror helt på om tid finns.

Alltså kan inga kommentarer som du lämar här bli publicerade, och du får inga svar på mail.

Tips om du vill ha kontakt med forn sedare - gå till Samfundets Forn Seds forum. Länk till dem finns långt ned på högra listen.


Som du förstår är vi helt vanliga människor med arbete och familj och fritidsintressen och föreningsaktiviteter. Detta blotlag är ingen förening! Blotlaget är vårt sätt att närma oss det gudomliga tillsammans.

Vi välkomnar självklart fler medlemmar, eller personer som bara är nyfiken på detta!
Det är upp till var och en att ordna med sin kontakt med gudarna, ingen i vårt blotlag kommer försöka värva någon. Vi kommer inte heller ringa upp och prata med någon som har frågor. Till det finns ingen tid eller ork tyvärr. 

Jag hoppas att du fortsätter att närma dig det gudomliga, trots att vi förnärvarande inte svarar på mail och bestämt inte ringer upp någon.


Ha en trevlig sommar!
/Linda på FrejasÖ

torsdag 20 juni 2013

Midsommarblot

Frejas Blotlag välkomnar alla hedningar att fira Midsommar med oss!

Lördag den 29 juni äger blotet rum
-en vecka efter midsommarsolståndet alltså.
Kl 12 träffas vi på parkeringen till Fort Kodiak.
Ta med fika eller mat så håller vi gemensamt gille utomhus efteråt.

Det enda som krävs för att delta är att du är intresserad av den forna seden, att du respekterar vår tro och följer Samfundets stadgar.

Vi firar sommaren, ljuset och livet.
Vi ärar Freja och Frej, Tor och Siv, och såklart Sunna.

Förslag till blotgåvor är
Hembakt bröd
Sädesslag
Nötter
Äpplen
Smultron, jordgubbar
Sånger dikter sagor
Blommor

Stadgarna hittar du här
http://www.samfundetfornsed.se/om-samfundet/stadgar-1283036

Det är kostnadsfritt att delta på blotet, men vi kommer att hålla till på Fort Kodiak i Kramfors kommun, och det är inträde till fortet.

Mer information om Fort Kodiak hittar du på dessa hemsidor
(Klickar du på länkarna så försvinner du bort från denna blogg, men det är bara att trycka på tillbaka knappen så är dunhemma hos oss igen)
På den översta länken hittar du en karta och vägbeskrivning....


http://boka.hogakusten.com/EventGuide/View/Gruppaktiviteter-Aventyr-Barn_Familj-Grupp_Konferens/Fort_Kodiak_116513

Och så denna sida som finns på facebook:

https://www.facebook.com/pages/Fort-Kodiak/604057366277085


 
Har du några frågor kan du kontakta oss på vår facebooksida

https://www.facebook.com/groups/203014206475294/



Välkommen!

/Linda på FrejasÖ