Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

söndag 27 oktober 2019

I väntan på Vänt

Idag var jag och barnen uppe på berget bakom oss.

Vi gjorde upp eld och grillade korv. Det är dags att börja lära 6-åringen att göra upp eld, mycket tidningspapper och tändstickor gick åt - men han lyckades! 12- åringen gjorde upp eld själv med tändstål och täljda trästickor (stolt).
Sen var det dags för varm choklad och kaffe såklart.

På vägen ned plockade vi olika lavar och en mossa till årets väntljusstake.

Firar du också den nya traditionen Vänt?
Då tänder man ett ljus varje torsdag, sex veckor innan vintersolståndet.

Här är 2019 års väntdatum:

1 i vänt: 14 november
2 i vänt: 21 nov
3 i vänt: 28 nov
4 i vänt: 5 dec
5 i vänt: 12 dec
6 i vänt: 19 dec

Följer du länken nedan hamnar du på väntljusstakens facebhttps://www.facebook.com/166997199988018/posts/2592027194151661?sfns=moooksida.



/Linda på FrejasÖ

tisdag 15 oktober 2019

Kollage från Höstblotet 21:a september



Fotografer är Bruse och Ida. 

En otroligt rolig helg med aktiviteter som guidning runt fornlämningarna, bågskytte, guidning i långhusen, blot med skådespel, berättelse om älgen med mindre skådespel, matlagning tillsammans och så klart gille.

Vi var som mest 11 vuxna och tre barn.

Text Linda från FrejasÖ

Högoms vikingamarknad i Sundsvall 14:e september



Högoms vikingamarknad i Sundsvall 14:e september i år.

Vi hann med ett kort spontanblot på en av högarna. Fem medlemmar, ett litet barn och två gäster deltog.

En kall med rolig dag!


Text Linda på FrejasÖ
Bilderna Ida Korpögas

måndag 14 oktober 2019

Försenad inlägg om sensommaeblot


3:e augusti i år höll Frejas blotlag ett sensommarblot vid Nämforsen i Näsåker, samtidigt som festivalen Urkult pågick.

Vi blev 10 vuxna och en bäbis.
Just när vi startade började det spöregna, så vi tog skydd i en kvarnbyggnad i närheten och fortsatte blotet.
Efteråt stannade några kvar och vi hade givande samtal innan vi återgick till festivalen.

Bilder och text av Linda från FrejasÖ

torsdag 26 september 2019

25års Gille

Om någon har mer bilder från 25års festligheterna så skicka gärna några till oss! 

Fredag

Upp med tillfälliga bomärket fort som sjutton inför helgen.


Vi gjorde oss hemmastadd i köket.

Platsen vi vistades på är nära vår vackra hav.


 
Natten var nog lugn inne i köket, själv sov jag i ett långhus på området.



Lördag

Yngste (av dem som kan stå upp själv) möter äldste under helgen, vi är inte mycket för att göra skillnad på ålder och vi trivs samman för de mesta oavsett om det skiljer 1 år eller 50 år mellan oss. Vi hedrar ungdomar så som vår framtid, vi hedrar våra äldre som våra vägledare till framtiden.



När fler hade anlänt så gav vår visinna Bettan guidad tur. Vi såg gravar och arkeologisk fält av bland annat två långhus.


Rekonstruktionerad långhus
   
Taket skiljer sig mellan där folk och fä vistades, finns det mossa och lingon på taket så är det område för folk. 


Inne i långhuset berättade Bettan mer om plasering av folket och djuren, även teorier om hur röken avlägsnades med speciella rökrännor.


Vi hade även långväga gäster, samfundet ordförande, Bruse Persson vilket provade högsätet.




På området vi finns det även rekonstruktioner av smedja och förråd.
Förrådet

Smedjan




Blot
På kvällen blotade vi, och vi fick se fantastiskt spådesspel av Katarina (kosmosko) och Edvin (jägare).







Gille efter blot


För det mesta har vi knytkalas efter blotet men denna gång till 25års äran stod Forn Sed för maten. Det blev vegetariska rätter och älggryta. 



Söndag



Det blev väldigt sent för de flesta med mycket mjöd.
Söndagens tema: Inget kaffe = inget liv



Bilder: Linda, Ida, W

onsdag 25 september 2019

Höstblot i närvaro av gudar och urkon Ödhumla

Vi hade vår höstblot vid Genesmons arkeologiska friluftsmuseum, samtidigt firade vi att Forn Sed funnits i 25 år.
Vi är som oftast en kärngrupp (beroende på lokalation inom Frejas område) av Forn Sedare  och ibland kommer det nya medlemmar och blotar, vi hoppas att de skall blota med oss frekvent i framtiden.
Men inte bara vi forn sedare vilka hedrar Asar, Vaner och  jöntun/jättar samlas för att blota. Även Wiccaner och solidära häxor, vanliga kristna, en och annan ateist och allmänt nyfikna utan känd tro för oss kan dyka upp på våra blot olika frekvent. Vi är inte ett sluten grupp där vi exkluderar människor, utan vi är rätt frimodiga asatroende med högt i tak för andras vägar. Respekterar de vårt så respekterar vi med lätthet deras och ofta får vi nya vinklar till vårt personliga tro tack vare att de delar med sig deras syn på sin tro.

Denna höstblot tillägnades till Tor, Siv och Frej som tack för all det goda de erbjudit oss under sommaren och hösten men en stor del av hedrandet ägnades även Ödhumla en ko, en hon, det första livet vilket slickade fram de första levande väsen ur salt vilket skulle leda till att olika världar skulle skapas av en av de urtida väsen vilka frigjorts ur saltet. Denna ko beklär sig i olika skepnader i olika naturreligioner genom tiderna och geografi, älgko, mjölkko, rådjur, antilop, hjort mm. Och denna honko roll bär ofta liv och ger liv i olika former genom olika trossystem.  Ett som är nästan likt för alla är hornen där de bär
världsträdet, kosmos, världsalltet förutom för vår älgko vilket bär inte dem men är ändå funnen avbildad på hällristningar med hornliknande huvudprydnader där de kan symbolisera denna världsträd, kosmos, världsallt. Vår älgko bär inte fysiska horn, eftersom hon redan bär universum på sin huvud. Höstblot och jakttid sammanfaller mer eller mindre samtidigt så vi hedrade henne lite extra för att hon gav den väsen liv vars lemmar och blod som blev vår hem, för solen/kosmos hon bär på sin huvud och hennes fysiska väsen vilket ger oss livsgivade kött sedan långt tillbaka i tiden. 


Kostym: Katarina Klingberg, Ovaninunder



Bilder: Bruse Persson

måndag 23 september 2019

Snart kommer mera!

Frejas blotlag lever och är mer än välmående!
Vi planerar mesta verksamheten på facebook och har inte prioriterat denna blogg.
Men strax blir det ändring på det!
Vi får en ny skribent som ordnar så att äveb du utan facebook har möjlighet att få information om blot och träffar.

Snart så

Fred och äring
Vila under hösten

/Linda på FrejasÖ
numera riksgydja för Samfundet Forn Sed

söndag 15 april 2018

Blot vår-sommar 2018

Frejas Blotlag har planerat in tre blot nu under våren och sommaten.

Majblot lördag 28:e april kl 11
Smitingen Härnösand
Öppet för alla, vi ses vid parkeringen
Knytis efteråt, hos Linda


Midsommarblot lördag 30:e juni
Börjar kl 11
Större blot eventuellt med övernattning
Plats: nånstans i Västernorrland

Sommarblot lördag 4:e augusti, dagtid.
Vid Nämforsen i Näsåker, 
under festivalen Urkult. 


För mer information 
se blotlagets facebooksida Forn Sed Västernorrland
(evenemangen läggs ut när planering finns.)
eller
sms:a Linda  070-2380672

Frejas blotlag har också en grupp för dem som är intresserade av vårt blotlag. Du är välkommen att gå med där utan att vara medlem i Samfundet eller blotlaget.  Sök upp oss! Det är en bra början om du funderar på vilka vi är och om du skulle vilja komma på någon träff eller blot.

För alla blot gäller:
Vi vänder oss till de nordiska makterna
Vi följer Samfundet Forn Seds värdegrund om allas lika värde.
Vi blotar inga levande djur
Vi skräpar inte ned, istället städar vi upp platsen om det behövs.
Vid gillet efteråt är det knytkalas som gäller - alla tar med egen mat och dryck och vi delar med varandra.
Kläder efter väder
Ta med egen dryckesbägare/horn - om vi blir många är det trevligast att dricka ur eget. Men blotlagets bägare följer med också, så eget är inget krav.

Fred och äring!
Linda på FrejasÖ

fredag 9 mars 2018

Vårblot 2018

Frejas Blotlag bjuder till Vårblot 2018 

Snön ligger djup i skogen än
Snön ligger djup på fjällen
Men fåglar sjunger
Och liv i träd
Sunnas strålar värmer

Vårdagjämning närmar sig - dag och natt blir lika långa. Solen värmer faktiskt trots kalla vindar, vi vågar drömma om vår!

Vi håller en öppen ceremoni där folk knutna till andra traditioner är välkomna att delta. Vi håller blotordning enligt Samfundet Forn Sed.

Plats:
Sundsvall. Stora parkeringen Norra Berget. Sen får vi vandra tills vi hittar en bra plats utan folk för blotet (helst i skogen). Tips på bra plats mottages.

Tid: Lördag 17:e mars kl 15. 

Kläder: det lär vara kallt och djup snö, och börja skymma. Bra kläder och skor, kanske pannlampa/ficklampa.

Att blota: ta med något som symboliserar våren och bryts ned i naturen. 

Gille: vi samlas för mat och dryck på Bishops Arms i Sundsvall, direkt efter blotet. Det blir ett öppet pubmoot (träff för hedningar). 

Makter: vi vänder oss främst till Sunna. Men också Gerd, Frej, Freja och Idun. Och dem du vill!