Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

fredag 30 september 2011

Vacker sång på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=E7HjJ2IXfx8&feature=channel_video_title

Sången är så sorglig vilket känns så rätt när det handlar om den sista striden...

/Linda på FrejasÖ

ps. håller på att skriva en text om vårt höstblot! Det kommer snart!

tisdag 27 september 2011

Höstblot/äppelfest

I all hast lägger jag upp en enkel bild från vårat Höstblot den 22 september 2011


Våra gåvor till gudarna
Vi trotsade regnet och gick ut i mörkret och blotade

Ljus och frid
Korpöga

torsdag 22 september 2011

Höstblot

Vi håller Höstblot idag i Härnössand

Det kommer framtida inlägg om hur detta går och kanske bilder

Ljus och frid!
Korpöga

tisdag 20 september 2011

måndag 19 september 2011

Religion och stat?

En mycket läsvärd artikeln av Martin Domeij om religionsfrihet

http://www.newsmill.se/node/39520

Ljus och frid
- Korpöga

onsdag 14 september 2011

Fullmånen har passerat

Ännu en fullmåne har passerat
Jag, Korpöga, har varit bortrest men har nu kommit tillbaka till verkligheten

Finns gudarna överallt?
Frågan kom till mig på Azorerna

Jag bodde på Sao Miguel (St. Mikaels ö)
Jag bad och blotade till Ran om att få simma med hennes delfiner
Och få se hennes valar
Och det fick jag, men på vägen in till land igen tappade jag mitt guldörhänge i havet
Hon tog det hon krävde :)

Sen så fick jag uppleva ett vackert åskväder också, med en avslutande regnbåge och god lunch ;)
Det är inte för inte man skänker Tor en tanke
Det regnet var precis vad böndernas torkande grödor behövde

Jag tror på alla gudar och jag tror alla gudar finns överallt
Vi behöver inte åka nånstans för att få bättre kontakt med dem
Kontakten sker inom oss

Miguel eller Tyr?
Spelar det någon roll?
Varför bråka över olikheter?


Arcangel Sao Miguel utanför Rådhuset, Ponta Delgada

Nu kommer en vacker höst med nya blot, vackra träd och förhoppningsvis en skörd
För skörden fick jag provsmaka på Azorerna (främst ananas, banan och passionsfrukt)
Så, tillbaka till verligheten och grönsakssoppa

Stay tuned för information om höst/skördeblot

Ljus och frid!
Korpöga

fredag 22 juli 2011

Besök med HNV

Den 13:e augusti ordnar Hedniska Nätverket Vitka en resa till det omtalade Häxberget i Kramfors kommun. Frejas Blotlag är välkomna att delta.
HNV har planerat att lägga blommor vid minnesstenen och om andan faller på, göra en mindre ceremoni.

Lite information om vad som hände på Häxberget kan ni läsa på följande länk
http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4xprocesserna_i_Tors%C3%A5ker

/Linda på FrejasÖ

tisdag 21 juni 2011

Glad Midsommar och Sommarsolstånd!

Idag är ljuset som störst och solen som högst
Jag tackar Sunna för livet
och Freja och Frej för äringen
och ber Tyr om hjälp inför kommande prövning...

/Linda på FrejasÖ

söndag 19 juni 2011

Midsommarblot

Lördag den 18 juni höll vi Midsommarblot.

Det hela gick otroligt bra! Vi hade roligt och vi trivdes bra tillsammans, vilket var det viktigaste, detta var ju trots allt blotlagets första blot!

Vi samlades hemma hos mig, Korpöga kom med buss på morgonen, Olof kom med bil lite senare. Vi tre satt och pratade och jämförde trummor.
Efter någon timme kom tre personer från Sollefteå (D,C och E, vet inte vad de vill kallas för här på nätet) som eventuellt kommer att vara medlemmar i blotlaget i framtiden, och nu skulle delta i blotet.

Det blev prat och skratt och tiden gick så vi blev hungriga och beslöt oss för att äta redan innan blotet.
Min make hade gjort en god smörgåstårta som var perfekt mat innan vi började.

Vi tog bil ut på ön och gick de sista 500 metrarna genom en regnvåt granskog till plasen vi hade utsett till blotplats. Ett stort bronsåldersröse låg på vackra hällar som bildade en glänta i skogen. Tänk, när röset uppfördes låg den vid kusten och vågor slog in över hällarna, och det ståtliga röset sågs av alla som passerade med båt, som en stolt markering av släkten som uppförde den.
Lite norr om röset låg stenar lagda som i en halvring, med en sten i mitten.
Denna plats kändes rätt för vårt tillfälliga ve.

Först gick kvinnorna runt till både anmödrarna och förfäderna i röset och till skogens rådare och övriga väsen på platsen. Vi förklarade syftet till att vi var där och gav dem små gåvor, för att få deras tillåtelse att vara på platsen.

Vi startade själva blotet med att skapa en heliga plats (ve) och lova blotsfrid.
Var och en gick fram och blotade på sten-altaret i mitten. Olof lade fram ett band som övriga deltagare rörde vid och symboliskt band vi oss till blotlaget.
Vi drack lagom i vatten, i en vacker glasbägare (ett replikat från en vikingagrav från Holm) och gav det sista av vattnet vid altaret.

Sedan sjöng och trumade vi spontant, och stod ett tag i tystnad och lyssnade på de naturväsen som nyfiket närmade sig oss från skogen.

Efter att ha öppnat den heliga platsen och tackat för att vi fått närvara, återvände vi hemmåt. Vi hade då varit på platsen i 4 timmar! Det hela kändes som kanske en, max två timmar...

Vi stannade kort till på vägen och besökte en stencirkel som byggdes på 1990-talet. Vi pratade om hur resta stenar kan påverka energierna runt om... något vi alla blev sugna på att diskutera mer en annan gång...

Sedan höll vi gille inomhus (blås och regn ute, men trädgårdsbordet gick bra att bära in, så vi fick plats alla iaf). Grillning, öl, prat, vin och wiskyprovning var några av kvällens aktiviteter :) och rabarberpaj så klart!

Alla deltagarna sov över hos oss, i mer eller mindre bra övernattningssängar/soffor/golv med kuddar  :) Men vi var så trötta, så jag tror nog att alla kunde sova iallafall.... Efter frukost så skildes vi åt för denna gång.

Själva blotet gick väldigt smidigt, särskilt med tanke på att vi inte hade planerat något. Vi tillförde alla det vi tyckte var viktigt, och alla delar smälte väligt bra ihop, lite små stakningar och osäkra pausar mellan de olika delarna är ju bara små barnsjukdomar som försvinner snart :) Dessutom gjorde det blotet väldigt levande.

Det allra viktigaste var att vi passade bra ihop, och att vårt blotlag, och häri räknar jag såklart Sollefteåborna, hade roligt och kommer att träffas snart igen. Vi har mycket att lära av varandra!

Linda på FrejasÖ
ps - bilder kommer senare!