Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

söndag 27 november 2011

Väntljusstake

Jag har infört väntljusstaken i min familj. Ni ser bild på den nedan.

En lagom blandning på barnpyssel och jul. Familjemys!

Ett ljus tänds varje vecka, med början 6 veckor innan jul. Jul är så klart på midvintersolståndet.

Lite osäkert ännu på NÄR dessa 6 veckor ska börja räknas - om vi ska göra som de flesta andra inom Samfundet och tända den på torsdagarna så att det 6:e tänds torsdagen innan vintersolståndet.
Eller om vi ska ha dagarna flytande och låta själva datumet vara det som räknas, så att det 6:e ljuset tänds på självaste vintersolståndet (21/22 december).
I år behövde jag inte besluta mig eftersom vintersolståndet infaller på en torsdag!
Jag firar inte Torshelgd (ännu) och det känns som naturligast för mig med tända efter datumet och inte veckodagen... så det blir nog så jag gör nästa år.
Varje ljushållare är märkt med en runa, de första runorna i futharken - och jag läser de små verserna (som Korpöga lägger upp) när ljusen tänds.
Verserna är skrivna av en medlem i Samfundet (eller om det var en släkting till en medlem) och de tar upp det som runor symboliserar nu innan jul. De är underbara och jag är tacksam för att skaparen till dem har låtit sprida dem!!
Jag har funderat på att göra några justeringar så att de passar mig bättre, men har inte fått inspiration ännu. Det lär väl komma lagom till ass-runan! ;)

Vi har pyntat ljusstaken med självplockad fönsterlav (såklart), det är det som svensson kallar för vitmossa, även jag gör det misstaget ibland, men ingen förstår ju vad jag menar när jag säger fönsterlav.... biologens förbannelse ;).
Vi lade också dit  lavendel som jag skördat ur min lilla kryddträdgård och annat smått och gott som vi hittat hemma. Själva ljusstaken köpte jag begagnad förra året.
Den känns alltså miljövänlig, om det inte vore för att det är värmeljus med aluminiumkoppar!!!
Får se om jag kan hitta nån bättre lösning till nästa år.

För övrigt har jag helt tagit bort den elektriska adventsljusstaken med de 5-7 ljus som följarna till särkernas gud har som sitt signum i Sverige. Men den vanliga adeventsljusstaken med de 4 ljusen som tänds varje söndag inför de kristnas julafton har min make lagt in sitt veto för att få behålla.
Men vad vore ett äktenskap utan kompromisser! :)
Vi får minska på annat julpynt bara, så får det viktigaste plats.

/Linda på FrejasÖ

torsdag 24 november 2011

Väntljusstaken Urrunan

Vi tänder det andra ljuset i vänt
och låter det i urrunans tecken brinna
Med allting som kommer och allting som hänt
må det om tidernas gång åminna

torsdag 17 november 2011

Väntljusstaken Färunan

Första versen till Färunan

Vi tänder det första ljuset i vänt
och låter det i färunans tecken brinna
Tills solens drottning på nytt återvänt
må det om he
nnes prakt åminna
 
Jag har ingen bra ljusstake,
så jag har målat runorna på ett långljus och bränner bit för bit

Mer om detta kommer!

/Korpöga

måndag 7 november 2011

Mörk tid - full med ljus

Nu är tiden då mörkret på allvar ger sig till känna, då höstens färgsprakande skönhet har övergått till fallna löv, kallt regn och doft av mylla. Naturen dör.
Vintern är en tid av väntan, naturen avvaktar våren och livet. Alla förberedelser är gjorda, knopparna är skapade, allt som återstår är väntan och vila. Vintern är som en symbol för själva döden.

Men nu, under den sena hösten, är döden en aktivitet, ett verb - att dö. Kylan kommer, mörkret kommer, livet faller ned och dras in i underjorden.
Det är inte konstigt att vi just under denna tid firar minnet av våra anmödrar och förfäder. Denna minnenas högtid med flera ritualer pågår för mig under en vecka.
Alvablotet – då blotlaget träffas för att tillsammans tacka gudomarna för den tid som har skänkts oss.
Hels afton, då jag tillsammans med min närmaste familj tänder ljus för de våra som har gått vidare. Vi delar minnen, tårar och skratt. 
Alla Helgona-helgen, då familjen besöker släktingars gravar och tänder ljus, eller om vi inte har möjlighet att åka till våra gravar, så går vi runt på kyrkogården närmast oss och tittar på de tända ljusen.
Och så klart Halloweenfesten med maskerad, pumpa, lek och godsaker. Det kalaset är uppdelat i två delar, på dagen ett pumpakalas för barnen och på kvällen mat och fest för de vuxna.

Allt detta som jag gör för att högtidehålla dessa Dödens dagar är inte bara viktiga för mig, utan känns självklara och näst intill nödvändiga. De underlättar för mig att möta det ofattbara – döden, min egen dödlighet, min rädsla för mina anhörigas död.
Besöken på gravarna, att se ljusen som andra har tänt och att tända egna – de ger hopp om att vi på något sätt finns kvar hos dem som älskar oss även när vi gått vidare.
De ljus som tänds på Hels afton tillsammans med de korta berättelser som vi berättar om våra döda är ett sätt att hålla minnena levande, och ett sätt att sörja tillsammans.
Tackandet av Gudomarna under Alvablotet påminner mig om att ödet inte alltid ligger i mina händer, samtidigt som det ger mig tröst om att något mer finns, och att jag inte behöver vara rädd.
Slutligen, att samla familj och vänner för fest, lek och skratt lättar inte bara upp stämningen under en mörk tid på året, utan känns också som en av meningarna med livet.

/Linda på FrejasÖ

måndag 31 oktober 2011

Alvablotet

Regn.
Jag vaknar och möter regn. Bussresan ned till H-sand var grå och mörk.

Vi verkar ha den lotten att alltid få blota i regn. Vårat första blot vid midsommar hade varmt sommarregn, vårat höstblot vid höstdagjämning hade fint regn och nu hade alvablotet höstregn.
Men det stoppar inte oss från att utföra våra blot utomhus.

Vi samlades vid 17-tiden för gille innan blotet, Linda hade lagat en underbar laxgryta.
Vi gav våra förfäder, anmödrar och gudar av maten.
Vi höll i samma veva ett liten möte och vi diskuterade lite formella saker, som medlemskap, vilka blot vi ska ha fokus på och vilka datum vi ska hålla oss till, och lite om kommande aktiviteter.

Efter det åkte vi iväg till en plats vid vattnet,
jag ställde ut tre små häxor som symboler för Nornorna som vi hade som fokus, och vi utförde vårt blot.



Vi hade besök hela tiden av rådare och skrömta.
Ett tag hörde vi dem så tydligt att jag tände en ficklampa för att se så ingen bröt sig in i bilen.
Där fanns ingen människa, bara vi som är tokiga nog att vara ute i mörkret och regnet.
Vi stod i tystnad och njöt av den mörka, lugna och stilla kvällen. Vi pratade om våra förfäder, våra nära släktingar. Och Linda sjöng om Hel, så vackert och stämmningsfullt!

Efter blotet satte vi oss inomhus i värmen, ställde fram nötter och godis och började våra funderingar kring ödet, nornor, gudar och drömmar. Vi gjorde en gemensam trumresa. Kvällen blev sen. Mycket sen. Och natten var stjärnklar!


Hur vi i vårat blotlag än gör med våra blot i regnet så känns de så perfekta för mig, för oss.
Vi glömde helt att dricka lagom, vi hade varken bägare eller dryck med oss, så vi skålade genom att dela på ett äpple. Så enkelt löser vi allt, och det blir som det blir med oss :)

Ljus och frid,
Korpöga

söndag 30 oktober 2011

Radiosändning

Samfundet Forn Sed Sverige har talat in ett nytt avsnitt för Sveriges Radio - "Vid dagens början".
Det handlar just om Alvablot, döden och vår fortsatta band med de döda.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1610&artikel=4767308

Mycket bra!

/Linda på FrejasÖ

fredag 21 oktober 2011

Alvablot

Välkommen på Alvablot!

Fredag den 28 oktober håller vi i Frejas Blotlag Alvablot i Härnösand.

Vi kommer att fira minnet av våra gemensamma förföder och anmödrar, vi kommer att hylla Gudarna och Gudinnorna och rådarna i landskapet, vi kommer dela med oss av våra glada minnen av våra anhöriga som har vandrat vidare och vi kommer att fira årshjulets vändning och det keltiska nyåret.

Alvablotet startar med samling hos mig,
runt 16-17 tiden.
Sedan fortsätter vi till utvald plats (eventuellt bronsåldesröset där vi firade Midsommar) för själva blotet.
Efteråt har vi gille och senkväll med massor av teologiska diskussioner
: )

Vill du vara med men är inte med i blotlaget? Maila oss för att få reda på mer!

Välkommen systrar och bröder!
/Linda på FrejasÖ

ps - deltagare är välkomna att övernatta, men på lördag mitt på dan har jag halloween-maskerad för barn, så förbered dig på att skrapa pumpa och göra godsaker :)

onsdag 12 oktober 2011

Frejas blotlag är med i FSS

Nu är vi med i Forn Sed Sverige!

Vi är hedrade av detta och tackar ödmjukast :)

En sak att påminna om: vi är i Västernorrland och har Härnösand som huvudort
Men vi vänder oss till hela Norrland, hela Sverige om man så vill


Från: http://www.samfundetfornsed.se/2011/10/11/fss-välkomnar-frejas-blotlag!-4705501

"Samfundet har fått sitt tredje blotlag, Frejas blotlag i Västernorrland. De startade i våras och har nu ansökt om att bli anslutna till FSS, och rådet har godkänt deras ansökan. Besök deras snygga bloggsida!"


Från: http://www.samfundetfornsed.se/om-samfundet/blotlag-3738125
"Ett blotlag är en grupp människor som samlas regelbundet för att blota ihop. En sådan grupp kan vara allt från en förening med stadgar och styrelse till en lös samling vänner som beslutar allt tillsammans, det är olika. Ett blotlag inom FSS måste följa samfundets stadgar och bestå av minst tre personer.
Till FSS finns för närvarande tre stycken blotlag knutna, Härden i Göteborg/Falköping, Forn Sed Stockholm i Stockholm samt Frejas blotlag i Västernorrland. Dessutom är ytterligare tre blotlag på gång att bildas runt om i landet. Om du vill starta ett blotlag kan du få hjälp att hitta intresserade medlemmar i ditt närområde samt råd och tips på hur ni kan göra. Kontakta gydja eller gode i ditt godeord för närmare information."


Alvablot närmar sig och vi funderar kring var, när och hur
Är du intresserad så hör av dig på vår mail: blotvesternorrland @ gmail.com
Eller skriv en kommentar



Ljus och frid denna Fullmåne kväll
Korpöga

söndag 9 oktober 2011

Skördens betydelse

Vad betdyer skörden för en modern människa? För en person, i ett i-land, som inte har jordbruk, en sån som jag, Korpöga?

Årets skörd för mig bestod av vackra naturfoton. Och vackra naturupplevelser.

Jag har samlat in frön från sommarblommor för att så till våren.
Jag har tittat i trädgården och spridit perennernas fröer där jag vill ha dem.

Jag har letat efter svamp, men hittade ingen, däremot bär. Men fått kantareller av vänner.
Jag har fått tagit del av skörden på affären, genom att få möjligheten att köpa av den.

En skörd behöver inte vara att plocka rotfrukter och slå hö.

Vi kan skörda så mycket i våra liv. Jag har fått skörda av den vänskap som föddes i vårast.
Tänk på alla de gåvor vi får, hela tiden.
Skänk Tors moder, Jord, en gåva tillbaka.



Ljus och frid
Korpöga