Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 30 april 2012

Om skillnader i Seden

Seden är knuten till landskapet som vi lever i. Här i Västernorrland har vi längre och mörkare vintrar än i södra Sverige. Våren kommer senare.
Högtiderna inom Seden följer årshjulets långsamma vridningar och uppmärksammar förändringarna i naturen. Därför firar jag de stora händelserna under lite andra tidpunkter än fornsedarna gör i södra Sverige.

Under Disa-högtiden firar jag hur Vanadisen själv förhandlar med Thursamön om att vintern ska släppa sitt grepp om landskapet. Skade och Freja skiljs åt som vänner och jämlikar och sakta drar sig Skade tillbaka norrut och hem till fjällen, lämnar återigen sin make Njord kvar vid havet.

Vårdagjämningen är en av de högtider som jag anser är viktig, en av de största högtiderna, en av solhögtiderna. Men under den tiden ligger snön ännu djup hos oss, och även om solen värmer så känns inte livet och våren nära. Det känns tröstlöst att prata om jordens fruktbarhet när Skade härskar än.
Jag har ännu inte i min sed hittat någon mytologisk berättelse som passar in för att beskriva den förändringen i landskapet som sker då. Det hindrar mig så klart inte att ändå högtidehålla vårdagjämningen! Jag blotar till tomtar och Gudomarna och firar solens återkomst, jag smyckar med vårris, färgglada fjädrar, kycklingar och ägg.

Nu, i slutet av april, har vintern lämnat plats för vår. Den mesta snön är smält men marken är kal, brun och livlös. Nu firar jag hur Frej – fruktbarheten och livets Gud, väntar på att få komma till Gerd – jorden.

I nio dagar väntar de, och i nio dagar utför jag mindre vårblot. Den tionde dagen, då Frej och Gerd äntligen har fått sin natt tillsammans firar jag det stora Vårblotet – då är allting fullbordat, jorden är befruktad och livet kommer att komma tillbaka till oss.

De mindre vårblotet är något som jag har utfört varje år långt innan jag kallade mig fornsedare. Jag tänkte inte då att de nio dagarna var Frej och Gerds väntan på varandra, utan det kändes bara rätt att göra offer dessa dagar. Och nu, som fornsedare, har jag äntligen fått en förklaring till varför jag gjort som jag gjort, och jag fortsätter att göra som jag gör J

Jag startar våroffret nio dagar innan sista april, så att den sista, 10 dagen, antingen är på sista april, eller första maj – vad som är mest praktiskt.

Förut gav jag offer åt olika Gudinnor, de som kändes mig närmast.
I år har jag givit till både Gudinnor och Gudar, till dem som har kallat mig just den dagen.  Freja, Skade, Gerd, Frej, Oden, Tor, Siv, Frigga, Nanna. Och den 10:e är Frej och Gerds dag – kanske också Nerthus som aspekten av den livgivande Moder Jord.

Blotlagets Vårblot ägde rum på den åttonde dagen av mina mindre vårblot – och jag passade på att bränna en fläta av väldoftande gräs till Frigga. Som vanligt blev vårt blot perfekt – se gärna bilderna som Korpöga lagt till i förra inlägget!

/Linda på FrejasÖ

söndag 29 april 2012

Vår- och Majblot i bilder

Eftersom Frejas Blotlag inte haft tid med ett riktigt Vårblot under våren
så hade vi igår ett Vår-och Majblot och slog ihop de två

Vi hyllade både Gerd, Frej och kärleken som en del av vårat Vårblot,
vi hyllade Freja, diserna och livet som en del av Majblotet








De djur som var med oss denna gång var skator, myror och en sorgmantel
och vi hade sol, sol, sol och självklart kan man inte låta bli att hedra Sunna en sådan dag
Men innan vi hunnit hem fick vi en liten regnskur

Det var otroligt vackert där vi var, men snö låg kvar på en del platser
Så ännu finns Skade och Ull kvar i tankarna



Så, detta var mitt sista blot med Frejas Blotlag på ett tag
Nu åker jag till Njords hemmaplan :) och det känns skönt att jag inte blir sjösjuk speciellt lätt!
Vi får se om jag "gästbloggar" något från Sankt Mikael

Ljus och frid och en trevlig sommar,
Korpöga


måndag 23 april 2012

Vi fyller 1 år :)

Nu firar vi ett år med Frejas Blotlag

Ett år av underbar vänskap, lärdom och visdom
Skratt och mera skratt!

Hell Freja och hennes katter!

lördag 7 april 2012

Vårens blot

Vårens blot blir den 28 april i Härnösand,
det blir en ihopslagning av Vårblot och Majblot eftersom vi inte haft tid

Vi välkomnar alla som vill delta :)



Ljus och Frid
Korpöga

fredag 6 april 2012

Äggmåne

Äggmånen passerar,
och Frejas blotlag vill önska alla läsare
Glad Äggmåne, Glad Påsk, Glad Ostara eller vad ni kan tänkas fira :)

söndag 1 april 2012

Uppdatering

Frejas Blotlag har än inte haft tid att ha gemensamt Vårblot eller Segerblot i mars,
p.g.a. att vi varit så upptagna
Men bara för att vi inte blotat gemensamt betyder det inte att vi inte blotat privat

Och nu försvinner vår vinter-design och våren ska få komma hit,
trots att snön ligger vit ute

Gerds livskraft kämpar sig igenom Skades mjuka grepp av snö


Ljus och frid!
Korpöga

tisdag 20 mars 2012

Vårdagjämning

Idag är det vårdagjämning :)

Frejas Blotlag önskar alla en underbar Vår

tisdag 14 februari 2012

Blot för hjärtat och kärleken

Idag är det Alla Hjärtans Dag,
och det kanske passar sig att just blota för kärleken idag,
för våra starka och friska hjärtan,
för de skadade, sårade och sjuka hjärtan också, för deras hälsas skull
Må de bli hela igen! <3

Jag fick läsa en sådan bra sak idag (på FB av alla ställen)
om hur kärleken och alla hjärtans dag är för att fira och uppskatta de nära och kära
och inte bara "My Valentine"

Idag är ett utmärkt tillfälle att visa extra kärlek och uppskattning
till familjen, till vänner, men även till internet bekanta
Och fira elden, hjärtat, kärleken och sexualiteten, libido, lusten och ödmjukheten

Så, idag önskar Frejas blotlag: en underbar Alla Hjärtans Dag till er där ute
Asatroende eller inte, kärlek <3 till er :)



Ljus och frid!
/Korpöga

söndag 12 februari 2012

Bilder från Disablotet

Här kommer några bilder ifrån vårt Disablot igår

Jag, Korpöga, på väg söderut

Spåret efter en skata eller kråka på Lindas tomt, på väg mot blotet

Väl uppe där vi ska blota :)
och vi brukar ju alltid ha djurbesök också,
denna gång sågs ett rådjur och när vi väl kom upp hit så gal en tupp,
och sen bräkte en skock får under hela blotet :)

Spanar ut över Frejs mark

Blot pågår


Och, vi brukar ju alltid ha nederbörd på våra blot,
men inte detta, men när jag kom hem snöade det för fullt
och ag kunde inte låta bli att stoppa kameran i snön :P

Ljus och frid,
önskar Korpöga