Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 19 november 2012

Äppelblot

Höstdagjämning
Höstdagjämningen 2012 inföll den 22:a september.
Under Höstdagjämningen är dag och natt lika långa.
Allt sedan Sommarsolståndet har dagarna sakta blivit kortare och nätterna längre, med allt snabbare takt.
Nu kulminerar hastigheten av mörkrets intåg med just höstdagjämningen.
Detta är en tid av balans,
en tid för att sakta ned,
en tid för att tacka för sommarens sista gåvor.

I år var det svårt att få ihop folk till detta blot, alla hade så många aktiviteter på sensommaren!
Men min 5-årige son och jag passade på att vara ute i skogen några timmar....

Fredag den 21:a september gick alltså jag och min son upp i skogen bakom vårt hus. Vi gick upp på berget med den vackra utsikten, den plats som jag har lovat Frej att bygga hans Ve på.
När vi var framme såg vi en regnbåge - självaste gudabron! - som lyste upp himlen vid havet!
Å- vilket tecken!
Jag tog det som ett gillande från Frejs sida, att han var med oss när vi nu skulle inviga Hans eget Ve!

Vi började med blotet
- som vanligt när det är barn med så blir takten och innehållet något helt annat än när det bara är vuxna med!
Jag delade ett äpple "över midjan" så att stjärnan syntes, och sonen åt strax upp ena halva.
Sen tog vi med två stenar som vi hade burit upp. Dessa la vi ute på en klippavsats och påbörjade på så vis hargen.
Sedan lade vi den andra äppelhalvan åt gudarna, vi hällde ut lite vatten efter att ha druckit lagom och lade så några andra smågåvor vid hargen också.

Sedan var det dags att gå hem! Snabbt innan det började skymma för mycket och bli farligt att ha barn uppe på klippan...

Det hela blev ett mysigt familjeblot och det kändes bra att få inviga Fres Ve.

/Linda på FrejasÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar