Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

söndag 1 maj 2011

Litet blot hemmavid

Igår var det Eldfesten, sista april.
Min tradition är att varje år tio dagar innan, ha ett våroffer som jag kallar det.
Varje dag i nio dagar offrar jag blommor, snö eller vatten till olika gudinnor som jag vill tacka eller kalla på inför våren och det nya livet. Den tionde dagen hör inte till våroffret, utan hör till själva eldsfesten, eller Beltane. Den avslutar våroffret, gör det helt och välkomnar gudinnan och guden tillsammans.

Det blev inget stort firande för mig igår, men jag kom ihåg att ära tomtarna, det brukar jag göra varje större högtid.
Jag bakade surdegsbröd och gav en skiva till gårdens rådare.
Jag brer på mycket smör och honung, det brukar de gilla :)
Och i morse så var den borta, som den brukar.
Imorgon ska jag städa mitt altare, sätta nya blommor och göra fint. Det får bli min beltane-firande

/Linda i Härnösand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar