Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 3 februari 2014

Sed i vardagen - Eldsborg

Igår, den andra februari, höll jag en liten ceremoni hemmavid.
Det är en högtid som jag började fira förra året första gången, efter tips från kalendern som Forn Sed Sverige ger ut. Det handlar om att frun i huset (japp, det är jag det!) offrar till härden/härdens Gudinna. För mig är härdens Gudinna ingen annan än Siv. Så detta är min lilla högtid för Henne :)

Jag tände ett ljus och skålade för Siv, härdens Gudinna.
Jag bad om skydd för härden, huset och hemmet.
Jag bad om hjälp att skapa ett hem fyllt med kärlek, trygghet och glädje.
Jag bad om tålamod och noggrannhet.
Jag bad att elden skulle värma oss, glädja oss och lysa upp vårt hem.
Jag bad Siv att skydda oss från den vilda elden.

Jag ritade torshammaren som skydd på spisen, över ljuset och vid ytterdörren.


Jag avslutade med att sjunga låten som jag skrivit åt Siv
det är ganska likt melodin från sången "The river is flowing"
så ni är välkomna att sjunga och sprida texten om ni vill.


Vid åkern där vandrar Siv
säden den växer
Varma härden skyddar Hon
hus och hem
Moder Jord du goda Fru
värna barnen nu
Starka Siv med gyllne hår
skördar och sår


/Linda på FrejasÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar