Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

lördag 15 november 2014

Första ljuset i solväntan

Så är det äntligen dags!
Snabbt plocka ned halloweenpyntet - nu ska väntljusstaken fram!

Sex veckor innan midvintersolståndet så börjar det.
Vi tänder ett ljus i veckan.
Varje ljus representerar de sex första runorna i futharken.
Observera - det är futharken och inte den "magiska" utharken.
 Så först tänder vi ljuset med Fä-runan.


Den traditionella versen för Fä-rune-ljuset:

Vi tänder det första ljuset i vänt
och låter det i Fä-runans tecken brinna
Tills solens Drottning på nytt återvänt
må det om hennes prakt åminna

Varje ljus är markerad med varsin runa i "guld".



Ni som har följt bloggen sen förra året, kan se att jag har införskaffat en ny väntljusstaken.
Den är snygg, lång och tar riktiga stearinljus och inte värmeljus.
Men - jag saknar att ha min lilla på frukostbordet.
Så idag var jag och sönerna ut i skogen (snön hade smält bort) för att hitta fönsterlav och annat att dekorera med. Det hittade vi strax, och det blev en mysig timma i skogen :)
Nu ligger våra fynd på torkning - jag ordnar med en bild på bords-väntljusstaken när den är pyntad och klar :)

/Linda på FrejasÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar