Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 29 september 2014

Sommarblot hemmavid

Den 21:a juni inföll sommarsolståndet i år, 2014.
Denna tid hålles högt av hedningar från hela världen (på norrsidan om ekvatorn - söder om ekvatorn firar de ju vintersolstånd nu - som det sig bör, seden anpassad till landskapet man lever i).

Solen står som högst på himlen, Sunnas seger är total, sommar råder och gåvorna gives mellan människor och makter.

Det är också nu som "det vänder". Varje dag efter denna kommer bli lite kortare, varje natt lite längre. Först långsamt så att ändringen inte märks, för att sen gå snabbare och snabbare tills höstdagjämningen är här och balans en kort tid råder mellan natt och dag.

Det är såklart inget som vi tänker på idag!

Idag firar vi - sommaren är här!
Varje dag som kommer ger oss fler gåvor, goda skördar och anledningar till att fira!
Så detta blot, så som alla blot, handlar om att tacka Gudinnorna och Gudarna.
Tack Sunna, tack Freja, tack Siv, tack Frej och tack Tor.


Blotlaget hade redan samlats och blotat någon vecka tidigare,
så jag höll ett litet sommarblot hemmavid denna dag.


Jag började med att plocka in örter, både från trädgården och från skogen. Midsommar är ju en av de dagar då örter får som mest kraft, om man plockar dem just då...
 
Sedan satte jag ihop en liten midsommarstång - för att hylla Frej och Freja
och lade lite gåvor i form av mat, blommor och dryck till Gudarna och gårdens rådare, tomtarna.




 
/Linda på Frejas Ö

Sommarblot 2014

Å sommar!
Vi hade återigen möjlighet att hålla blot i Gene! Den 8:e juni samlades tre personer från blotlaget där, Bettan, Olof och jag.

För er som inte har läst om våra andra blot på Gene så kan jag berätta att Gene (som ursprungligen kallades Gene Fornby) är ett område som drivs av Örnsköldsviks kommun främst för pedagogisk verksamhet. Det ligger lite söder om Örnsköldsvik, i Ångermanland, Västernorrlands län.
På området finns ett stort långhus och flera mindre byggnader.








Här ser ni två foton från långhuset.  Som ni ser är det välbyggt och klarar både vinter och sommar.
 
 
 







Vi påbörjade blotet inomhus - vi skapade cirkel, sjön och trummade.
Sedan lade vi fram våra blotgåvor.


Bröd, blommor, äpplen, kakor, örter från förra året och finaste ölen.
 
 
Det var så fint väder ute, så vi beslöt oss för att äta tillsammans med Gudarna ute.
 
 
 

Här dukar Bettan och Olof fram utanför långhuset.



Här är bordet, och bakom ser ni altaret...



Här är altaret med gåvorna till Gudarna.


Vi vill inte göra upp eld där i Gene, med tanke på husen - men några marschaller tände vid i alla fall.

 
 
Olofs snygga trumma hängs upp.
 
På slutet av blotet dök Tor upp, med muller och regn - men vi gick ned till havet och hälsade Gudarna. Flera svanar simmade i havet - och vi funderade på vad de betyder för oss. 
 
 
Vi beslöt att till nästa år se över möjligheten att bjuda in andra asatroende från hela Sverige, och hålla sommarblot här.
För vilken stämning den här platsen ger!
 
/Linda på FrejasÖ









Vårblot 2014

Den 19-20 april 2014
höll Samfundet Forn Sed Sverige Vårblot och årsmöte i Uppsala.
Ingen från Frejas Blotlag kunde närvara tyvärr, men de verkar ha haft riktigt trevligt ändå!

Jag klistrar in några länkar som ni kan besöka - tänk på att klickar ni på dem så lämnar ni vår blogg.
Men kom gärna tillbaka hit och läs lite mer sen :D

http://www.samfundetfornsed.se/2014/04/28/lite-om-vårblotet-21571842

De har till och med satt ihop en film för oss som inte kunde vara med!
Kolla in här:

http://www.samfundetfornsed.se/om-forn-sed/blot-1283051




En bild på en majstång som Bettan i blotlaget tog i somras. Observera alfkorset (pentagrammet) i toppen!


/Linda på FrejasÖ

Vårdagjämning 2014

Vårdagjämningen är en av solhögtiderna.
Natt och dag är åter lika långa, och nu kommer ljuset med stormsteg!

Vårdagjämningen inföll i år den 20 mars.
Några veckor senare träffades två stycken (jag och Olof) ur Frejas Blotlag vid ett av bergen vid Murberget i Härnösand. På en bergsknalle har man utsikt åt väster och solnedgången.

Medan solen gick ned i väster, gick månen upp i öster - och vi var i mitten.

Månen stiger....





.....Olof trummar till solnedgången..



 Min snygga trummar posar i skymningen
 
 Blotet var enkelt och vackert. Apelsiner fick symbolisera Sunna.


Apelsinhalvor och torkad salvia.

När det blev mörkt tackade vi makter och rådare, och lämnade platsen i tystnad.


Nu finns tid!

Nu har jag lite tid över till att lägga upp årets blot här på bloggen!
Så snart kommer det flera korta inlägg på rad-
läs och njut!
:)


Bilden visar gåvorna från ett litet tacksamhetsblot som jag utförde 3 april i år.
 
 
 /Linda på FrejasÖ

söndag 16 februari 2014

Disablot 2014

Det var fortfarande ljus utan minsta skymt av skymning när vi träffades på parkeringen utanför Fiskeläget vid Sälsten. Det var därför vi träffades, för att fira att ljuset börjar komma tillbaka. Vintern har varit ovanligt mörk i år, med lite snö och med en temperatur runt tögrader hela tiden. Därför var detta blot efterlängtat.

Det var jag och Olof som deltog på blotet. Jag ska inte säga att det var 'bara' vi, men visst skulle det vara roligare om vi hade fler medlemmar, eller iallafall fler som deltog på bloten.
Vi pratade lite om det, Olof och jag. Men vi kom ganska snart fram till att vi blotar för vår egen skull, och vi lägger inte ned pengar och inte heller tid på annat än det vi själva vill i detta blotlag, så det gör inget om vi inte blir fler. Men visst, roligt skulle det ju vara :)

Eftersom vi var så få så tog jag med min familj. Vi gick allesammans till grillplatsen och vindskyddet. Maken min gjorde upp eld medan Olof gav min äldsta son tips på att tälja grillpinnar. Yngsta sonen ville mest bli runtburen och titta på när elden tog fart.

När elden tagit sig gick jag och Olof bort mot fiskestugorna och följde den nybyggda handikappanpassade rampen ut mot havet. Ett perfekt ställe att blota på, med  bänkar och utsikt mot havet. Vi pratade om hur bra det var när Korpöga var med, och vilka bra foton hon kunde ta med sin kamera...nåväl min mobilkamera får duga så länge.

Olof skallrade och jag bjöd in makterna, dvärgarna i de fyra väderstrecken och platsens rådare. Vi lovade inte blotsfred, men nu efteråt så kändes det lika bra. Två vänner som blotar ska väl inte behöva lova hålla fred under blotet? Sams höll vi i allafall och detta blot gav en otrolig känsla av att vi hade gjort allt rätt. Att allt var avslutat (på ett bra sätt). Den känslan kom precis då jag sände blotsgåvorna (i detta fall lade ned våra offer i snön).

Men, låt oss ta allt i rätt ordning nu, för dem som vill få tips på hur de kan blota hemmavid :)

När makterna var inbjudna så läste jag några verser ur Havamal innan jag lade jag ut en handduk som fungerade som stall (stall betyder altare). Där lade vi ut våra gåvor, nötter, rökelse, blommor, delar av maten  i skulle äta. På duken ställdes också vårt blotsglas och små ting som smyckar altaret.

Sedan talade vi om varför vi firar Disa, Olof trummade och jag sjöng Disa sången.
Vi drack lagom i vatten och sedan avslutades blotet med att jag sänkte ned gåvorna i snön.
Alla makterna tackades och så var blotet slut.

Innan vi gick tillbaka till eldstaden så pratade vi om skillnaden mellan de amerikanska asatroende och  de svenska. Men det kan jag skriva mer om i ett annat inlägg :)

Vi satt kvar och pratade, åt grillad korv och maschmallows och köpebröd som faktiskt bar namnen Oden och Balder (!).flera fiskmåsar flög vid stranden, men utan att sjunga... Vid halvfemtiden var det fortfarande ljust, men började bli kallt. Just när vi släckt elden började det snöa. Och visst! Skade gav oss en rejäl vinterstorm. Väl hemma riste vinden i väggarna, och tung snö föll överallt. Precis som om Hon ville säga -Blota för våren ni, men än så bestämmer jag, och vintern är kvar.

/Linda på FrejasÖ

Ps, bilder kommer!

måndag 3 februari 2014

Välkommen på Disablot 2014

Äntligen!
 
Den 15:e februari klockan 14 firar vi att ljuset börjar komma tillbaka till Midgård!


Disablotet kan symboliseras av Freja Vanadis som förhandlar med Skade Thursamö om att släppa vinterns grepp till fördel av solen, våren och livet.

Vi kan också hedra våra fylgior vilket är släktens kvinnliga beskyddare och Idun som ger livsäpplena till Gudarna för att föryngra dem.


Vi håller till i Härnösand ute vid Fiskeläget på Sälsten (blir det snökaos så kommer vi vara tvungna att ändra plats med kort varsel). Varma skor och kläder är ett tips!

Ta med något lämpligt att blota -
Exempel:
nötter/frön, stearinljus/vaxljus, frukt (äpple eller apelsin har fina symbolvärden detta blot), en dikt, en sång, ett löfte....

Ta med mat/fika/god dryck så kan vi hålla gemensamt knytisgille tillsammans med Gudarna efteråt. Trumma eller annat instrument är alltid välkommet.

Ta gärna kontakt med oss på facebook om du vill komma, annars är det bara att dyka upp på vändplanen vid Fiskeläget Sälsten. Mailen fungerar fortfarande inte tyvärr...
 
Detta blot hålls inom Forn Sed Sveriges riktlinjer, och vi välkomnar alla som är intresserade av den Forna Seden i Norden, oavsett härkomst.
 
Välkommen!

Tips på bok

Jag vill tipsa lite om en bok som jag nyligen köpt.
Det är en nyöversättning av den poetiska Eddan (den med bland annat Havamal och gudasångerna)

http://www.vulkanmedia.se/butik/historia-och-arkeologi/den-poetiska-eddan-gudasangerna-i-nyoversattning-av-alexander-bagenholm/

Det som skiljer denna översättning från de äldre är att den är skriven på ett mer modernt språk. Det är alltså lätt att ta till sig texterna vilket leder till att det lockar att fundera över meningen bakom orden.

/Linda på FrejasÖ

Sed i vardagen - Eldsborg

Igår, den andra februari, höll jag en liten ceremoni hemmavid.
Det är en högtid som jag började fira förra året första gången, efter tips från kalendern som Forn Sed Sverige ger ut. Det handlar om att frun i huset (japp, det är jag det!) offrar till härden/härdens Gudinna. För mig är härdens Gudinna ingen annan än Siv. Så detta är min lilla högtid för Henne :)

Jag tände ett ljus och skålade för Siv, härdens Gudinna.
Jag bad om skydd för härden, huset och hemmet.
Jag bad om hjälp att skapa ett hem fyllt med kärlek, trygghet och glädje.
Jag bad om tålamod och noggrannhet.
Jag bad att elden skulle värma oss, glädja oss och lysa upp vårt hem.
Jag bad Siv att skydda oss från den vilda elden.

Jag ritade torshammaren som skydd på spisen, över ljuset och vid ytterdörren.


Jag avslutade med att sjunga låten som jag skrivit åt Siv
det är ganska likt melodin från sången "The river is flowing"
så ni är välkomna att sjunga och sprida texten om ni vill.


Vid åkern där vandrar Siv
säden den växer
Varma härden skyddar Hon
hus och hem
Moder Jord du goda Fru
värna barnen nu
Starka Siv med gyllne hår
skördar och sår


/Linda på FrejasÖ