Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

fredag 21 december 2012

Julblot 2012

Årets Julblot var  nog det kortaste blot vi någonsin utfört!

Vi var fyra stycken som möttes ute vid fiskarläget på Sältsten.
Det snöade rejält - tursarna ville visa vilka som bestämde! Men julblotet är ju ett sätt för att ge gudarna styrka och fortsätta kampen mot tursarna - så vi gav oss inte.
Dessutom så verkade kommunen ha snöröjt dagen innan, för så svårt var det inte att ta sig ut.

En rolig detalj innan blotet började var att på samma plats höll en surfare till i havet.
En vintersurfare alltså!
Helt ensam med bräda och våt/torrdräkt.
Vågorna blåste höga så det var nog en häftig upplevelse.
Själv skulle jag inte gå ned frivilligt i vintervattnet...
:)

Vi valde en plats vid en av stugorna och frågade rådarna om lov att vara där.
Sedan bjöds de fyra dvärgarna och gudarna in med samma verser som under höstblotet:

"Jag vänder mig mot dvärgen Nordres hemvist,
mot nord, mot jord, kyla och undervärld
jag vänder mig mot fjällen
och möter Skade och Ull"
"Jag vänder mot dvärgen Östres hemvist,
mot öster, mot ursprung, nybörjan och soluppgång
jag vänder mig mot havet
och möter Njord och Ran"
"Jag vänder mig mot dvärgen Södres hemvist,
mot söder, mot eld, värme och skapande
jag vänder mig mot ljuset
och möter Tor och Siv"
"Jag vänder mot mot dvärgen Västres hemvist,
mot väster, mot vatten, vind och månsken
jag vänder mig mot Natten
och möter Nanna och Måne"
"Jag vänder mig mot ovan,
mot vintergatan och Norrsken
mot Aser och Vaner
mot natt och dag
och möter Sunna och Balder"
"Jag vänder mig mot nedan,
mot kaos och ordning
mot tursar och dvärgar
mot liv och död
och möter Freja och Oden"'
Ett halsband med Frejasmycke gick runt bland deltagarna och vi svor blotsfred.
Meningen med blotet förklarades -
att stärka banden mellan oss och gudamakterna
att stärka gudarna i sin kamp mot tursarna
att välkomna Sunna tillbaka.
Liknelsen med Ragnarök togs upp:
Sunna blir uppäten av ulvarna och världen blir mörk -
men se -

Hon har fött en dotter som blir den nya Solen och upptar sin Moders färd över himlen.
Ljusbarnet är född och Ljuset återvänder sakta.
Vi lade våra gåvor i snön och förklarade till vilka gudinnor/gudar de var ängnade åt.
Sedan drack vi lagom i julmust (såklart!) och lät gudarna/gudinnorna få det sista såsom seden är.
Jag sjöng den sista versen ur en julsång som jag skrev för några år sedan - den handlar om hur årshjulet har vänt.
Sedan avslutade vi blotet - kalla och längtande till julgille hemma hos mig.
Makterna, dvärgarna och rådarna tackades - och färden bar av hemmåt mot gröt, bröd och julskinka.
 
Här nedan ser ni Julsången i sin helhet -
melodin går nästan som en av versonerna av Staffan Stalledräng - så sjung den så gott det går :)
 
Här är kalla vintern nu
'lång är natten, kort är dan'
vi väntar så vår ljusa Fru
'lång är natten, kort är dan'
Vi ärar Henne med att tända ljusen,
vi gläder Henne med att baka bröden
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Völvor tre mot gården går
'lång är ..'
De allas öden här nu spår
'lång är...'
Vi ärar dem med att berätta sagor
Vi gläder dem med att koka gröten
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Freja runt om landet går
"lång är.."
Vi tänder ljus uti vårt hår
"lång är..."
Vi ärar Henne med att sitta vaka
Vi gläder Henne med att dricka julen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Tor den starke stiger in
'lång..'
I handen bär han Mjölner sin
'lång..'
Vi ärar honom med att minnas bocken
vi gläder honom med att dela klappar
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Sköne Frej inträder nu
'lång..'
Han skänker äring till vår Fru
'lång..'
Vi ärar honom med att minnas galten
vi gläder honom med att dansa ringen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Den vise Oden häråt gå
'lång..'
Med Hugin, Munin korpar två
'lång..'
Vi ärar honom med att samla släkten
vi gläder honom med att hänga havren
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Den gråe tomten på vår gård
'lång..'
han är snäll, men rättvist hård
'lång..'
Vi ärar honom med att sköta gården
Vi gläder honom att ställa gröten
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Årets hjul det har nu vänt
'lång..'
Sunnas eld är åter tänt
'lång..'
Vi ärar Henne med att sjunga sånger
Vi glädjer Henne med att fira julen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul
 
/Linda på FrejasÖ
 

torsdag 13 december 2012

Julblot den 15:e december

Nu på lördag,
den 15:e december
samlas Frejas Blotlag för att hålla Julblot.

Alla som repsekterar Samfundet Forn Sed Sveriges stadgar och är intresserad av den Forna Seden är välkommen att delta på blotet.
Alla deltagare ska respektera blotlagets tro och sed, och förstå att vi är seriösa i vårt utövande av seden. Vi är djupt troende även om vi ser till att ha en mänsklig och lättsam inställning i vårt utövande.

Vi möts upp kl 11 vid parkeringen vid Fiskeläget, Sälsten i Härnösand
och går därifrån.
Vi håller ett barnanpassat blot och avslutar kl 12.
Medlemmar i Frejas blotlag är sedan välkommen på litet jul-gille hemma hos mig.

Syftet med blotet är att
stärka våra band med de gudomliga
erkänna mörkret som en del av livet
välkomna solen och ljuset tillbaka till oss

Gudar vi vänder oss till är
Oden
Sunna
Freja

Förslag på blotgåvor
frukt
nötter
julöl
julmust
pepparkakor
lussebullar
framförda dikter eller sånger

/Linda på FrejasÖ








Sed i vardagen - Lussehögtid

Många av de högtider vi i Sverige firar av tradition, har gamla hedniska rötter.
Som Lucia tillexempel.

Kommer du ihåg vad man säger om Lussenatten? Att det är den mörkaste och längsta av nätter!
Nu stämmer ju inte detta, det är ju vid midvintersolståndet som den längsta natten är (och den lär ju kännas mörkast också).
Men detta har sin förklaring av att vi under 1700-talet gjorde ett kalenderbyte,
från den julianska till den gregorianska kalendern.
Bytet gjordes för den äldre kalendern innehöll "fel" antal dagar per år (skottåret var inte infört i den tillexempel) så dagarna hade förskjutits under årens lopp. På det sättet ägde midvintersolståndet enligt den äldre kalender faktiskt rum just runt den 13:e december!

I och med datumbytet så fick midvintersolståndet tillbaka sitt "rätta" datum (20-21 december), men traditionen om att den mörkaste tiden ägde rum runt den 13:e levde kvar.

Som tur var kunde firandet av Freja/Sunna som ger ljuset tillbaka till människorna leva vidare hos människorna i form av det katolska helgonet Lucia och i olika former av lekar, upptåg och sånger av ungdomar som gick från gård till gård. Hennes högtid fick vara kvar den 13:e, antagligen för att inte "störa" den enfödda sonen som ville ha sin födelsedag för sig själv :)

Så - vill du börja med att införa seden i din vardag, så behöver du inte leta länge för att hitta tillfällen för att fira!


Sankta Lucia av Sigrid Elmblad, tredje & fjärde versen:

"Trollsejd och mörkermakt ljust du betvingar, signade lågors vakt skydd åt oss bringar. Drömmar med vingesus, under oss sia, tänd dina vita ljus, Sankta Lucia.

Stjärnor som leda oss, vägen att finna, bli dina klara bloss, fagra prästinna. Drömmar med vingesus, under oss sia, tänd dina vita ljus, Sankta Lucia".
 
/Linda på FrejasÖ

Femte vänt

Den 13:e december är det femte i vänt!
En vecka kvar alltså! Snart går vi mot ljusare tider :)

:)

Vi tänder det femte ljuset i vänt
och låter det i reidrunans tecken brinna
i längtan till det som en dag ska ha återvänt
må det om resan mot mål åminna

Sed i vardagen

När jag lagar mat försöker jag att tänka på de offer som har krävts.
Något har dödats för min skull, för att jag ska kunna leva.
Oavsett om det är ett djur eller en växt, så förtjänar det ett tack för det ofrivilliga offret som har gjorts.

Jag säger att:
  • jag är medveten om offret som har gjorts för att jag och min familj ska kunna leva,
  • jag är tacksam för kraften (livet) som vandrar vidare
  • jag tackar för kraften som vandrar från sol, från jord, från eld, luft och vatten, genom växternas rike, genom djurens rike, till oss människor.
  • jag tackar för det arbete som har lagts ned för att föra maten till mig

I vardagsstressen så erkänner jag villigt att det inte är vid tillagandet av varje måltid som jag hinner säga/tänka/känna dessa saker!
Men jag försöker. Det ger en bättre smak på maten när jag vet att jag har tackat för den!

/Linda på FrejasÖ



Fjärde vänt

Den 6:e december firar vi fjärde i vänt!

Vi tänder det fjärde ljuset i vänt
och låter det i assrunans tecken brinna
I vördnad till guden som solen tänkt
må det om regins makt åminna

Sed i vardagen

Enklaste sättet att komma igång med att vara aktiv i seden är att kunna slappna av och känna in omgivningen.
Det blir som en slags självmeditation och kan göras på ett enkelt sätt.

Den bästa platsen att göra detta på är i skogen. Sätt dig bekvämt och slappna av.
Känn efter om du märker av rörelser omkring dig, det kan vara andar eller rådare.

Att kontakta gudomligheter är att hedra dem på olika sätt.
Man kan också ge mat eller andra gåvor till dem, komihåg att hälsa gudarna när du ställer ut gåvorna!

/Olof

Tredje vänt

Den 29:e november firar vi tredje i vänt!

Vi tänder det tredje ljuset i vänt
och låter det i thursrunans tecken brinna
när vinterns förödande krafter vi känt
må det om vårens återkomst åminna

Sed i vardagen

Att ha egna ritualer och rutiner är ett bra sätt för att få in seden i sin vardag.

Jag brukar utföra en 'morgonhälsning' varje dag - det är nog det som stärker mig mest under en vardag.
Min morgonhälsning går ut på att jag vänder mig mot gryningen och helt enkelt säger att jag välkomnar gryningen och solen och jag tackar för att jag lever och har vaknat. Ibland tackar jag för mer, tex för att jag har rent vatten att dricka, bra mat att äta och ett varmt hem att bo i.

Det finns mycket att vara tacksam för, mycket som är så lätt att glömma bort!
Min morgonhälsning hjälper mig att komma ihåg det, och ger en bra start på dagen.

/Linda på Frejas Ö