Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

torsdag 13 december 2012

Sed i vardagen

När jag lagar mat försöker jag att tänka på de offer som har krävts.
Något har dödats för min skull, för att jag ska kunna leva.
Oavsett om det är ett djur eller en växt, så förtjänar det ett tack för det ofrivilliga offret som har gjorts.

Jag säger att:
  • jag är medveten om offret som har gjorts för att jag och min familj ska kunna leva,
  • jag är tacksam för kraften (livet) som vandrar vidare
  • jag tackar för kraften som vandrar från sol, från jord, från eld, luft och vatten, genom växternas rike, genom djurens rike, till oss människor.
  • jag tackar för det arbete som har lagts ned för att föra maten till mig

I vardagsstressen så erkänner jag villigt att det inte är vid tillagandet av varje måltid som jag hinner säga/tänka/känna dessa saker!
Men jag försöker. Det ger en bättre smak på maten när jag vet att jag har tackat för den!

/Linda på FrejasÖ



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar