Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

fredag 21 december 2012

Julblot 2012

Årets Julblot var  nog det kortaste blot vi någonsin utfört!

Vi var fyra stycken som möttes ute vid fiskarläget på Sältsten.
Det snöade rejält - tursarna ville visa vilka som bestämde! Men julblotet är ju ett sätt för att ge gudarna styrka och fortsätta kampen mot tursarna - så vi gav oss inte.
Dessutom så verkade kommunen ha snöröjt dagen innan, för så svårt var det inte att ta sig ut.

En rolig detalj innan blotet började var att på samma plats höll en surfare till i havet.
En vintersurfare alltså!
Helt ensam med bräda och våt/torrdräkt.
Vågorna blåste höga så det var nog en häftig upplevelse.
Själv skulle jag inte gå ned frivilligt i vintervattnet...
:)

Vi valde en plats vid en av stugorna och frågade rådarna om lov att vara där.
Sedan bjöds de fyra dvärgarna och gudarna in med samma verser som under höstblotet:

"Jag vänder mig mot dvärgen Nordres hemvist,
mot nord, mot jord, kyla och undervärld
jag vänder mig mot fjällen
och möter Skade och Ull"
"Jag vänder mot dvärgen Östres hemvist,
mot öster, mot ursprung, nybörjan och soluppgång
jag vänder mig mot havet
och möter Njord och Ran"
"Jag vänder mig mot dvärgen Södres hemvist,
mot söder, mot eld, värme och skapande
jag vänder mig mot ljuset
och möter Tor och Siv"
"Jag vänder mot mot dvärgen Västres hemvist,
mot väster, mot vatten, vind och månsken
jag vänder mig mot Natten
och möter Nanna och Måne"
"Jag vänder mig mot ovan,
mot vintergatan och Norrsken
mot Aser och Vaner
mot natt och dag
och möter Sunna och Balder"
"Jag vänder mig mot nedan,
mot kaos och ordning
mot tursar och dvärgar
mot liv och död
och möter Freja och Oden"'
Ett halsband med Frejasmycke gick runt bland deltagarna och vi svor blotsfred.
Meningen med blotet förklarades -
att stärka banden mellan oss och gudamakterna
att stärka gudarna i sin kamp mot tursarna
att välkomna Sunna tillbaka.
Liknelsen med Ragnarök togs upp:
Sunna blir uppäten av ulvarna och världen blir mörk -
men se -

Hon har fött en dotter som blir den nya Solen och upptar sin Moders färd över himlen.
Ljusbarnet är född och Ljuset återvänder sakta.
Vi lade våra gåvor i snön och förklarade till vilka gudinnor/gudar de var ängnade åt.
Sedan drack vi lagom i julmust (såklart!) och lät gudarna/gudinnorna få det sista såsom seden är.
Jag sjöng den sista versen ur en julsång som jag skrev för några år sedan - den handlar om hur årshjulet har vänt.
Sedan avslutade vi blotet - kalla och längtande till julgille hemma hos mig.
Makterna, dvärgarna och rådarna tackades - och färden bar av hemmåt mot gröt, bröd och julskinka.
 
Här nedan ser ni Julsången i sin helhet -
melodin går nästan som en av versonerna av Staffan Stalledräng - så sjung den så gott det går :)
 
Här är kalla vintern nu
'lång är natten, kort är dan'
vi väntar så vår ljusa Fru
'lång är natten, kort är dan'
Vi ärar Henne med att tända ljusen,
vi gläder Henne med att baka bröden
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Völvor tre mot gården går
'lång är ..'
De allas öden här nu spår
'lång är...'
Vi ärar dem med att berätta sagor
Vi gläder dem med att koka gröten
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Freja runt om landet går
"lång är.."
Vi tänder ljus uti vårt hår
"lång är..."
Vi ärar Henne med att sitta vaka
Vi gläder Henne med att dricka julen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Tor den starke stiger in
'lång..'
I handen bär han Mjölner sin
'lång..'
Vi ärar honom med att minnas bocken
vi gläder honom med att dela klappar
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Sköne Frej inträder nu
'lång..'
Han skänker äring till vår Fru
'lång..'
Vi ärar honom med att minnas galten
vi gläder honom med att dansa ringen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Den vise Oden häråt gå
'lång..'
Med Hugin, Munin korpar två
'lång..'
Vi ärar honom med att samla släkten
vi gläder honom med att hänga havren
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Den gråe tomten på vår gård
'lång..'
han är snäll, men rättvist hård
'lång..'
Vi ärar honom med att sköta gården
Vi gläder honom att ställa gröten
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul

Årets hjul det har nu vänt
'lång..'
Sunnas eld är åter tänt
'lång..'
Vi ärar Henne med att sjunga sånger
Vi glädjer Henne med att fira julen
Nu är Midvintersolen här,
låtom oss fira Jul
 
/Linda på FrejasÖ
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar