Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

fredag 21 december 2012

Julfirande hemmavid

Hur firar jag vintersolståndet?

I år firades själva dagen med familjen,
jag ställde ut en skål med gröt till gårdens rådare - tomten.
En stor klick smör och också honung (för jag tror att tomtarna hos mig gillar söta saker).

Jag hälsade tomtarna och tackade för året och berättade hur mycket jag uppskattar dem.

Sedan hade familjen jullunch - vi åt gröt också.
Lillpojken ville ha honung i gröten han också, precis som tomten. Och det fick han så klart. Undra hur det smakar egentligen? Men ned gick det! :)

Alla ljusen i Väntljusstaken tändes.
Och vi tog det lugnt och pratade tillsammans.

En sak som är VÄLDIGT skönt med att fira blot och jul innan den "komersiella" julafton - är att det tar bort så mycket stress!
Den 24:e december blir mer som en rolig efterfest - då storfamiljen träffas och äter och delar klappar. Den dagen blir som en extra rolig sak - en dag som inte behöver vara någon press på, eftersom det riktiga, det heliga, det stora - Yulen - är redan passerad och firad och högtidehållen.

En liten notis om tomtar också :)
I min Sed så är tomten gårdens Rådare. Alltså ett naturväsen - en del av naturens kraft som har koncentrerats och blivit medvetande.
Andra inom Seden anser att tomten är anden efter den person som först byggde gården. Ytterligare ett exempel på mångfalden inom Seden! Båda sätten att se på tomten är helt riktiga och acceptabla :)
Vi delar Sed, men inte alltid samma tro.

Ha nu en underbar jul, mina vänner!

http://www.youtube.com/watch?v=B8i0ypSqBxE

/Linda På FrejasÖ


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar