Välkomna till Frejas Blotlag

Detta är Frejas Blotlags blogg - här kommer information om kommande blot, hötider och träffar.
Men här kommer det även finnas utrymme för tankar och ord om asatro och sed.

Äring och frid!

måndag 31 december 2012

Sed i vardagen

Igår plockade jag undan väntljusstaken. Den hade fått stearinfläckar och några av runorna hade 'skalats av'. Jag tog och rengjorde den, skrapade stearin, tvättade i varmt vatten, putsade till den och fyllde sist i runorna med guldpenna.

Jag gjorde rengöringen till en helig handling. Jag tänkte inte på något, utan koncentrerade mig bara på uppgiften. Såg till att göra ett bra jobb. För gudarna och för nästa års väntan.

Att göra vissa handlingar till 'heliga' eller till 'gudstjänst' är ett sätt att föra in Seden i vardagen.

Det kan vara att bygga en harg, att städa altaret, att skapa guda-figurer, att vandra, att meditera, att simma, att löpa, att städa sitt hem, att hugga ved... Saker då du kan uppgå i handlandet och inte låter hjärnan spöka med 'tänk om'-tankar. Då du är i nuet. Du finner ro och gör något som är bra - för din skull och till gudarnas glädje.


/Linda på FrejasÖ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar